În Tips & Tricks

Au fost odată ca niciodată… Trei tool-uri care ne ajută să găsim idei de poveşti

story-search

Zice-se că doi agenți de vânzări au fost trimiși pe continentul African să studieze piața de încălțăminte de acolo. Primul agent de vânzare a raportat: „Am vești îngrozitoare; nimeni aici nu poartă pantofi”. Cel de al doilea agent de vânzare a raportat și el: ”Am vești fantastice; nimeni aici nu poartă pantofi”.

Toată lumea spune poveşti. Sau cel puţin toată lumea încearcă sa spună o poveste. Însă miezul poveștii și perspectiva în care este prezentat acesta sunt elementele care ne fac să iubim poveștile.

 

Fie că am citit în ultimele articole de marketing digital că “poveştile vând”, fie că investim mult în content marketing, mai devreme sau mai târziu tot la poveşti ajungem. Vedem peste tot povești bine spuse care ne fac să ne interesăm de eficienţa storytelling-ului.


Însă de unde facem rost de poveste, de miez?

 

Unde găsim subiecte care să merite să fie transformate în povești de brand?

 

Sunt într-adevăr persoane care reușesc să creeze povești din orice; transformă un subiect aparent banal în opere de artă care ne fac să râdem, să plângem sau să țopăim de bucurie. Însă (din păcate sau din fericire) nu toți avem „darul povestirii”.

 

Nu ne-am născut toți Ion Creangă.  Așa că ce se întâmplă cu noi, cei care vrem „să facem storytelling” dar nu știm de unde să începem, de unde să pescuim povestea?

Ei bine, noi ne facem temele de acasă și ne ajutăm de tool-uri.

 

Cu siguranță exista foarte multe instrumente care ne pot ajuta să descoperim idei de povești însă eu voi prezenta mai jos 3 tool-uri gratuite care ne pot da o mână de ajutor în acest sens.

 

Google Trends – Că dacă nu ar fi la modă, nu s-ar mai povesti

Să presupunem că suntem interesați de millennials. Indiferent de cum ne raportăm noi la Generația Mileniului, așa cum e tradus termenul în limba română, millennials și cei interesați de această generație reprezintă un public țintă deopotrivă valoros și numeros.

 

Și, ca toate generațiile precedente, și aceasta are nevoie de povești în care se pot identifica și regăsi. Chintesența lui Harap Alb rămâne aceeași, indiferent dacă scapă din casa de aramă încinsă în foc cu ajutorul lui Gerilă sau cu ajutorul vreunui prieten pompier.

 

Putem însă intui doar că „millennials” este un subiect la modă.  Intuiția ajută într-adevăr, însă face minuni atunci când este susținută și de date concrete.

 

Aici vine în ajutor Google Trends. După cum putem observa în imaginea de mai jos, „millennials” a fost la mare înălțime în toamna lui 2016. A cunoscut un trend descendent însă pare că încă este pe val.

 

1. millennials - google trend

 

Subiectul unei povești se bazează pe multă cercetare. Și chiar dacă am putea crea zeci de grafice complicate despre subiectul „millennials”, o simplă căutare pe Google s-ar putea să ne mai deschidă un pic ochii.

 

La o primă căutare găsim următoarea informație: Generation Y și Millennials sunt doi termeni în strânsă legătură. Oare „generation y” poate fi un posibil subiect pentru povestea mea? Există interes pentru acest termen? Merită dezvoltat?

2. millennials on Google


Dacă vom compara termenii în Google Trends vom vedea ca „generation y” este un punct de interes însă nu la fel de mare precum „millennials”.

 

3. generation y - millenials trends

Și numărul de rezultate din Google indică tot același lucru, după cum se poate observa în imaginea de mai jos. Cel mai probabil, vom încerca să dezvoltăm totuși ceva orientat înspre„millennials”.

 

4. generation vs millennials searches

 

Google Trends ne ajută să fim cu un pas mai aproape de o poveste de succes. Dintr-o mare de subiecte și teme este extrem de important să știm pe care să îl alegem. Iar dacă avem deja o poveste în minte e bine să vedem dacă audiența consideră că acea poveste merită spusă.

 

BrandMentions.com – Sau cum să monitorizezi orice temă în lung și lat

Dacă tot am început cu acest subiect, să rămânem tot în spiritul „Generației Mileniului”.

Până la urmă, gândind în spiritul poveștilor de altă dată, până și Harap-Alb are lucruri în comun cu millennials: un tânăr care trebuie să parcurgă drumul spre maturizare, fără puteri supranaturale dar înconjurat de personaje cu puteri fantastice, dornic să avanseze cât mai rapid și cu o mare dorință de răsplată și recunoaștere.

 

Superputerea mea este BrandMentions.com. Îl folosesc ori de câte ori vreau să aflu tot ce se poate afla despre un anumit subiect, în cazul nostru, despre millennials. Ce se scrie despre subiect? Cine scrie despre subiect? Care sunt poveștile care se țes în jurul subiectului?

 

Odată ce avem răspuns la întrebările acestea, putem întrevedea un posibil subiect de poveste ce merită dezvoltat; fie că ne dăm seama că sunt subiecte care nu a fost abordate deloc, fie că sunt subiecte care merită povești mai multe sau mai bine închegate.

 

BrandMentions e deopotrivă o sursă de găsit subiecte pentru storytelling dar și un mod de a te pune la curent cu ce se scrie pe orice temă, în (aproape) orice țară și limbă.

5. BrandMentions millennials_ro


După cum se poate observa în imaginea de mai sus, o simplă căutare pe tema noastră a generat sute de mențiuni traduse în sute de subiecte de interes.

Am ales să vizualizez rezultate în limba română însă, în funcție de piața „vânată”, țara și limba pot fi schimbate.

 

Mai multe detalii despre fiecare subiect dezbătut pe tema millennials e la un clic depărtare. De exemplu, din Actualul de Cluj putem afla despre efectul generaţiei “Millennials” în lumea IT. Este un posibil miez de poveste.

6. Brandmentions- millenials

Probabil vă gândiți că îmi va lua o veșnicie să mă uit prin toate cele 460 de mențiuni și să caut posibile subiecte acolo. Eu aș zice că nu pentru că se poate face o imagine de ansamblu a subiectelor doar de la o primă vedere.

 

Dacă și așa par totuși mult prea multe pentru a fi analizate, putem alege să ne uităm doar de acele subiecte care au fost foarte performante: fie au avut un număr mare de share-uri, fie vin de pe pagini sau domenii cu autoritate mare. Cum este cazul mențiunii de mai jos.

 

Cum spuneam anterior, ne interesează să găsim acele subiecte care să aibă priză la public, care să îl capteze pe cititor și cu care acesta să se identifice.

7. BM - mention high performance

 

Keyword Tool & Content Assistant – Și-am încălecat pe-un keyword…

Dintre sute de canale TV, site-uri, reclame, bannere care ni se desfășoară zilnic prin fața ochilor, la un moment dat ne oprim pe un anume canal TV sau rămânem cu ochii pe un banner. Din întâmplare? Cel mai probabil că nu.

 

Rămânem cu ochii acolo unde am auzit o poveste care ne-a surescitat interesul în vreun fel. Însă ajungem la întrebarea adresată la începutul articolului: unde găsim acea scânteie, ideea de poveste?

 

Printre cele mai bune subiecte de poveste sunt subiectele venite direct de la firul ierbii. În cazul nostru, direct de la cel căruia vrem să îi spunem povestea.

 

Și cum aflăm ce caută exact utilizatorul/audiența? Cu ajutorul Keyword Tool & Content Assistant.

 

Cu ce ne ajută exact acest tool: odată introdus un topic, ne oferă o listă de sugestii, cuvinte cheie luate direct din Google Suggestions și Google Autocomplete. Adică exact acele cuvinte cheie si căutări pe care utilizatorii le scriu în căsuța de search a Google-ului.

8. Keyword Tool - millennials

 

Bazându-ne tot pe „millennials” ca temă de interes, dintr-o simplă căutare am aflat idei de subiecte surprinzătoare și interesante în același timp. „Ce caută milenialii la un loc de muncă” sau „de ce le este frică milenialilor să vorbească la telefon”, sunt doar câteva idei de povești aflate la o primă căutare.

 

Mai mult decât atât, aceste subiecte sunt cu siguranță de mare interes întrucât sunt teme pe care utilizatorul le caută. Iar dacă el vrea să asculte povești pe acele subiecte, noi de ce să nu livrăm?

 

Scopul povestitorului nu este de a spune audienței cum să gândească; ci de a face audiența să se gândească și să își pună întrebări. Iar acest scop poate fi îndeplinit atunci când miezul poveștii, subiectul, este unul de mare interes pentru audiență.


Cornelia Cozmiuc, Proud Digital Marketer @Cognitive SEO 

cornelia

Când nu mă documentez pentru următorul studiu de caz, cel mai probabil sunt pe vreun vârf de munte cu parapanta. Îmi place să scriu, să citesc ce scriu alţii, să călătoresc şi sper ca într-o zi să pot cânta la tobe precum Phil Collins.