În Tips & Tricks

Bine, și ce dacă nu știu câți oameni au citit acest articol?

Google Analytics

Salut! Sunt Alen Todorov și, de câțiva ani, am tot avut ocazia să pun în practică tot felul de campanii pe online. Pentru început, voi povesti despre Google Analytics și motivul pentru care oricine trebuie să îl folosească.

De ce măsurăm?

Cel mai simplu mod de a arăta importanţa măsurării este următorul: ce faci după ce ai lucrat câteva luni bune la un website? Îl lansezi. Ce faci după ce l-ai lansat ? Vrei feedback de la vizitatori.

Există două tipuri de feedback pe care le poți primi.

Feedback calitativ

Feedbackul calitativ se referă la informațiile care pot fi observate, dar nu și măsurate. De exemplu: dacă vizitatorilor le place (sau nu) culoarea logoului, care este părerea lor despre design sau dacă și-ar fi dorit mai multe poze cu pisici în fundal.

Feedback cantitativ

Avem și feedback cantitativ, cel bazat pe numere. De exemplu: câți sunt cei care au venit într-o anumită zi, pe ce pagini au stat, de unde au venit, cât timp au petrecut pe o anumită pagină, adică, dacă îndeplinesc acțiunile la care te așteptai.

Cel calitativ este bineînțeles și cel mai acționabil, dar majoritatea vizitatorilor au ajuns pe website nu pentru a răspunde întrebărilor dintr-un chestionar, ci pentru a-și rezolva problemele sau, mai bine zis, pentru a-și face „treaba”.

„Treaba” aceasta presupune că vor da (sau nu) clickuri pe linkuri interne, vor cumpăra, vor completa cereri de contact sau pur și simplu vor pleca imediat ce au ajuns. Acțiunile lor pot fi măsurate folosind instrumente numite Web Analytics.

Web analytics reprezintă măsurarea, colectarea, analiza și raportarea datelor cu scopul de a înțelege și optimiza folosirea web-ului. Exact așa sună traducerea mot a mot a definiției de pe Wikipedia și dacă ar fi fost un pic mai simplă aș fi total de acord cu ea.

Mie definiția aceasta mi se pare mult mai relevantă:

Vezi ce s-a întâmplat ieri ca să știi azi ce decizii vei lua pentru mâine.

Este bine că această definiție se aplică la orice sistem de analiză, nu doar la web.

Google Analytics

Cel mai ieftin gratis și mai bun furnizor este Google Analytics. De fapt, 57% din site-urile online îl folosesc. Uite cum poți chiar de azi să îl folosești și tu:

Creare cont

În primul rând, îți trebuie un cont Google, care este foarte ușor de creat. Dacă folosești Gmail, ai deja unul.

După ce ți-ai făcut contul, intră pe http://analytics.google.com și creează un cont nou de Google Analytics.

Îți recomand să creezi conturi noi pentru fiecare website, deoarece va trebui la un moment dat să oferi acces de administrator unui client (de exemplu, pentru a seta Goal-uri) și nu vei vrea să aibă acces la toate site-urile/profilele.

Adăugare profil

Acum că ai cont, e timpul să adaugi un profil pentru site-ul pe care vrei să îl urmărești.

Mai adaugă încă un profil (numit și martor) pentru același website. E bine să ai back-up  pentru că se întâmplă câteodată să fie întârziate statisticile pentru un anumit profil. Cu un „martor” de față, vei putea verifica dacă datele se strâng corect.

Inserarea tagurilor

Alege varianta a doua „One domain with multiple subdomains”. Astfel, dacă ai un site de prezentarea a companiei, să zicem exemplu.ro și un magazin online, shop.exemplu.ro, traficul între acestea două nu se va duplica.

Copiază și inserează codul folosind un editor (cum este Notepad++ de exemplu) înainte de închiderea tag-ului </head>

Dacă ai un blog pe platforma WordPress poți să instalezi pluginul denumit foarte original, Google Analytics for WordPress. Acesta instalează codul automat fără prea multă bătaie de cap.

Verificare

Datele în sine apar abia după 24 de ore, dar poți folosi opțiunea „Check status” din Google Analytics.

Pentru a fi sigur că scriptul a fost instalat pe fiecare pagină, poți folosi SiteScan de la EpikOne care îți trimite un raport cu paginile pe care nu a detectat GA (bănuiesc că ai înțeles că GA este un acronim pentru Google Analytics).

Dacă Google Analytics detectează ca fiind instalat scriptul, poți vedea și primele înregistrări. Nu uita să setezi intervalul de timp cu tot cu ziua în curs. Varianta implicită este pe 30 de zile fără ziua în curs.

Urmărire

Dacă totul a mers bine, acum vei avea acces la câteva sute de rapoarte pe zeci de metrici și dimensiuni. Ce vei putea face cu ele în așa fel încât să le transformi în date acționabile este partea interesantă și destul de lungă, dar ajungem și la ea în curând.

Feedback calitativ

Este primul articol pe care îl scriu despre Google Analytics și sunt multe care mi-ar plăcea să vi le spun. Așa că un comentariu, două, mă va ajuta să îmi dau seama cum să pregătesc mai bine următoarele.

PS: În 24 de ore vă zic și câți vizitatori unici a avut articolul :)

Post 24 hora Scriptum: În total au fost 115 vizualizări unice, cu un „bounce rate” de 75% (dublu decât media pe alte articole) și „exit rate” de 32% (similar cu media). Adică, se pare că voi veniți, citiți articolul și imediat plecați.

Așa că vă invit, neapărat, să citiți și articolul lui Sorin despre un băiat tare deștept pe nume Amit Pitaru.