În Tips & Tricks

Blogging pentru companiile mici

blogging monkeys

Aşa cum am mai spus în articolele anterioare, oricât de mult ne place nouă să ne uităm cu jind la strategiile creative puse în scenă de marile companii internaţionale, cel mai probabil, vor mai trece multe reţele de socializare pe lângă noi până când vom ajunge să şi lucrăm pentru una dintre acestea. Însă ce putem face, până atunci, este să ne şlefuim competenţele noastre într-ale PR-ului online, lucrând cu companiile mici, cu potenţial mare, de la nivel local. Acestea fiind spuse, astăzi vom discuta despre cum putem folosi blogging-ul ca instrument de comunicare pentru afacerile mici şi la ce ne poate ajuta.

Pentru un om de comunicare, avantajul afacerilor aflate la început de drum este acela că este foarte probabil să construieşti ceva de la zero. De aceea, tot de la zero voi porni şi eu, cu etapele de urmat atunci când se doreşte un blog de companie:

Paşii de urmat în crearea unui blog de companie

1. Găzduirea

Cele mai multe articole destinate comunicatorilor despre how to în blogging se referă doar la conţinut şi tactici de generare a traficului, pentru că restul detaliilor tehnice, într-un univers ideal, nu îi privesc pe aceştia. În universul companiilor mici însă, s-ar putea să pice toate problemele pe tine. În acest caz, este bine să ştii că atâta vreme cât compania pentru care lucrezi are deja un site şi un domeniu propriu, este recomandat să foloseşti acelaşi domeniu şi pentru blog, pe modelul http://numedomeniu.com/blog sau http://blog.numedomeniu.com, nu doar pentru coerenţă şi pentru simplitatea accesării, ci şi pentru a direcţiona traficul către un singur domeniu.

2. Soft-ul

Odată rezolvată problema găzduirii, se impune stabilirea unei platforme speciale pentru blogging. Dintre cele existente, WordPress este probabil cea mai folosită şi recomandată platformă, dată fiind flexibilitatea acesteia şi accesibilitatea utilizării chiar şi de către cele mai atehnice persoane. Alte variante foarte populare ar mai fi Typepad şi Blogger.

3. Design-ul

În cazul în care compania pentru care lucraţi nu are bugetul necesar pentru contractarea unui designer, există o gamă largă şi variată de teme gratuite care pot fi editate şi personalizate în funcţie de nevoi şi preferinţe. Pentru WordPress, de exemplu, o parte dintre ele pot fi găsite aici, însă există mult mai multe astfel de resurse. Ca notă generală, blogurile de companie trebuie să fie coerente cu identitatea vizuală a companiei şi să fie curate, aerisite, astfel încât conţinutul să fie acela care să primeze.

4. Conţinutul

În sfârşit, am ajuns la secţiunea care priveşte în mod direct specialiştii în comunicare. Sunt multe de spus legat de conţinut, aşa că o să le consemnez schematic mai jos:

  • Despre ce scriu?

Subiectele abordate pe un blog de companie trebuie să fie, în primul rând, legate de obiectul de activitate al companiei respective. Dacă eu reprezint compania Şurubul S.A, care produce, evident, şuruburi, atunci voi trata în articolele mele aspecte legate de construcţii, bricolaj etc. Este foarte important ca articolele să nu fie în mod explicit despre produsele companiei, ci mai degrabă despre bune practici, informaţii folositoare consumatorilor etc. O modalitate simplă de a găsi subiecte este de a vorbi cu cei responsabili de vânzarea produselor şi a vedea care sunt întrebările sau problemele cu care se confruntă cel mai des clienţii. Astfel, răspunsurile şi soluţiile la acestea pot fi subiecte de succes pentru blogul companiei.

  • Cum scriu?

Există studii întregi despre felul în care trebuie să fie redactate textele pentru mediul online. În principiu, trebuie să ţineţi cont de faptul că utilizatorul de internet are un alt comportament de lectură decât cititorul de cărţi tradiţional, în sensul că acesta scanează textul, nu îl parcurge cu prea mare atenţie. Aşadar, folosiţi fraze scurte şi concise, scheme şi numere. Foarte importantă în acest sens este şi atribuirea de cuvinte cheie şi etichete (tag-uri), care înlesnesc categorisirea şi identificarea articolelor în funcţie de temele abordate.

De asemenea, în cazul articolelor complexe, de dimensiuni mai mari, este utilă inserarea de rezumate şi concluzii foarte clare. Nu uitaţi să evitaţi cuvintele complicate sau termenii de specialitate, excepţie făcând cazul în care aveţi un public specializat, de nişă.

  • Ce titluri pun?

Aşa cum spuneam mai devreme, utilizatorii de internet sunt mai mereu pe fugă. Cei mai mulţi dintre ei aleg dacă să citească un articol sau nu în funcţie de titlu, de aceea alcătuirea acestuia este atât de importantă. Tilturile trebuie să fie scurte, dinamice, să anunţe subiectul articolului, dar fără să spună tot. Mai multe detalii despre redactarea acestora găsiţi aici.

  • Cum formatez textul?

Atunci când vrei să evidenţiezi o anumită idee, există tendinţa de a o accentua prin artificii de formatare, îngroşând, înclinând sau chiar colorând anumite propoziţii. Şi dacă funcţiile bold şi italic ar trebui să fie folosite cu moderaţie, colorarea cuvintelor altfel decât prevede tema blogului ar trebui interzisă, deoarece încarcă foarte mult lectura şi denotă lipsă de profesionalism.

De asemenea, în articolele scrise în mediul online, un nou paragraf se marchează printr-un rând liber faţă de paragraful precedent şi nu prin metoda clasică a alineatului. Astfel, textul devine mai aerisit şi mai uşor pe parcurs.

  • Cât de des scriu?

Nu există o regulă privind frecvenţa articolelor pe blogurile de companie, însă ideea generală e că trebuie să fie publicat constant conţinut proaspăt. Se poate începe cu 2-3 articole pe săptămână, pentru a atrage cititori şi a crea interactivitate, iar ulterior se poate ajunge la un ritm stabil de 4-5 articole pe lună.

5. Promovarea

Odată ce blogul companiei pentru care lucrezi a căpătat contur şi consistenţă, este momentul pentru promovarea acestuia. Anunţă existenţa sa pe site, pe reţelele sociale şi în materialele de promovare diseminate în mediul offine şi îndeamnă clienţii să ofere feedback, să pună întrebări şi să ceară sfaturi.

6. Avantaje

Pe scurt, bloggingul pentru companiile mici are următoarele avantaje:

  • Creşterea vizibilităţii, atât în percepţia consumatorilor, cât şi în ce priveşte motoarele de căutare;
  • Generarea interactivităţii;
  • Direcţionarea unui trafic mai mare către site, acolo unde cititorii pot lua contact direct cu produsele companiei;
  • Poziţionarea companiei ca un expert al domeniului în care activează.

Mai multe despre avantajele blogging-ului pentru companii, găsiţi aici.