În Tips & Tricks

Care sunt factorii de poziţionare SEO în 2015?

factori pozitionare SEO

Pentru a veni în ajutorul specialiştilor, Searchmetrics, a lansat recent studiul Search Ranking Factors 2015. Încercând să înţeleagă algoritmul complex folosit de Google, compania a urmărit ce au în comun site-urile care ocupă primele poziţii în rezultatele motorului de căutare. Pe baza studiului şi a datelor interne obţinute din analiza campaniilor SEO avute în derulare, specialiştii de la Digital Workforce au identificat care sunt cei mai importanţi factori de ranking din toate categoriile analizate de Searchmetrics.

7 factori cu cel mai mare impact pozitiv în poziţionarea din Google

Factorii de poziţionare au fost grupaţi în 5 categorii: Tehnici, de Conţinut, Sociali, BackLinks şi Experienţa Utilizatorului. Am selectat factorii cu cel mai mare impact pozitiv în poziţionarea din Google. Daca vrei să te numeri printre privilegiaţii din topul rankingului, iată care sunt factorii cărora să le acorzi atenţie maximă:

Factorii de conţinut

Dintre aceştia,  cei  cu impact pozitiv mare sunt dimensiunea conţinutului şi utilizarea de termeni relevanţi:

  • Dimensiunea conţinutului

Media de cuvinte folosite în pagini a crescut simţitor. Anul acesta, paginile principale care se clasează în top 10 din punct de vedere poziţionare în Google au în medie 1,285 de cuvinte, faţă de 975 de cuvinte în 2014. Site-urile care se poziţionează în top 20-30 au cu aproximativ 140 de cuvinte mai puţin faţă de cele din top 10.

În top 30 de rezultate, lungimea textului a crescut cu 25%, comparativ cu anul 2014. Aşadar, conţinutul mai amplu are în general tendinţa să fie mai bine poziţionat în rezultatele Google. Cu toate acestea, specialiştii recomandă în primul rând optimizarea conţinutului prin structură şi context.

  • Utilizarea de termeni relevanţi

Au apus vremurile în care specialiştii SEO încercau să înglobeze cât mai multe cuvinte cheie într-un text. Algoritmul Google s-a dezvoltat atât de mult încât motorul de căutare înţelege foarte bine subiectul unei pagini şi termenii pentru care este relevant conţinutul.

Termenii relevanţi sunt acele cuvinte conexe pe care Google se aşteaptă să le găsească în context. De exemplu, vrei să scrii despre „Google Mobile Update” şi să rankezi pentru această sintagmă. În acest caz, termenii relevanţi ar putea fi „optimizare” sau „poziţionare”, dar şi termeni multipli ca „poziţionarea paginilor mobile-friendly”.

Scopul tău este de a crea un conţinut semantic, ce ajută Google să stabilească dacă sintagma ta este afiliată la subiectul din text. Anul acesta, 53% din site-urile din Top 10 conţin termeni relevanţi integraţi în conţinut.

2
                                                                                                                                                 Sursa: Searchmetrics

Factorii tehnici 

Aceştia continuă să fie la fel de importanţi în poziţionarea SEO şi sunt o condiţie necesară celor ce vor să ajungă în top. Viteza de încărcare a site-ului se menţine printre factorii cu impact pozitiv mare.

 

  • Viteza de încărcare a site-ului

Datele studiului arată că viteza medie de încărcare pe desktop este de 1,16 secunde în Top 10 rezultate, în comparaţie cu media de 1,2 secunde pentru rezultatele din Top 10-30. Deci, rezultatele din top 10 sunt ocupate de site-uri cu viteză medie de încărcare, mai rapidă cu 20%.

Poţi afla viteza de încărcare a site-ului tău cu Google PageSpeed Tool. Dacă viteza de încărcare nu e în avantajul tău, determină motivele care îţi încetinesc siteul. Spre exemplu, specialiştii recomandă verificarea mărimii fişierelor din versiunile site-urilor pentru desktop, care poate afecta viteza de încărcare şi poate duce la depoziţionarea rezultatelor.

 

Semnalele sociale

Legătura dintre semnalele sociale şi rankingul în Google a rămas la fel de puternică. Aceste semnale venite din reţelele sociale ajută motorul de căutare să determine unde se află conţinutul relevant.

  • Semnalele Facebook

Numărul de like-uri şi share-uri de pe Facebook a crescut în rândul tuturor rezultatelor examinate de specialiştii Searchmetrics. Studiul arată diferenţe majore între rezultatele căutării date de semnalele Facebook: site-urile de pe locul 1 au de două ori mai multe semnale decât cele de pe locul al doilea.

Aşadar, cei care doresc să folosească acest indicator în avantajul lor trebuie să integreze instrumentele Facebook în site-urile lor. Pe lânga faptul că este o reţea socială din ce în ce mai populară, unele domenii obţin mai mult trafic prin Facebook decât prin Google.

3
                                                                                                                                                 Sursa: Searchmetrics

Backlinks

Un singur factor din categoria “BackLinks” a obţinut punctajul maxim, acesta fiind numărul domeniilor care trimit linkuri către site.

  • Numărul de domenii care trimit linkuri către site

Conform studiului Searchmetrics 2015, cu cât numărul de domenii care trimit către homepage este mai mare, cu atât creşte şansa de a ocupa poziţii de top în rezultatele Google. Deci, trimiterile către paginile secundare ale site-ului tău sunt mai puţin importante.
În grafic se observă că primul rezultat are un număr mult mai mic de backlinkuri faţă de următoarele 17 rezultate, ceea ce înseamnă că se pot obţine poziţii de top şi cu un număr mai mic de backlink-uri, dar care vin din partea unor site-uri cu autoritate mare. Acest tip de link-uri se obţine prin crearea şi distribuţia conţinutului relevant pentru brand, ceea ce determină mai multe preluări de site-uri cu autoritate mare.

1
                                                                                                                                                Sursa: Searchmetrics

Experienţa utilizatorului

Din categoria “Experienţa Utilizatorului”, design-ul responsive şi semnalele utilizatorilor sunt cei doi factori care au obţinut punctaj maxim.

  • Responsive Design

Design-ul responsive înseamnă adaptarea automată a conţinutului, în funcţie de dispozitivul folosit. Studiul de anul acesta arată că aproximativ 30% din site-urile care apar în prima pagină din Google au un design responsive, faţă de 20% din site-urile aflate pe paginile 2 şi 3.

Designul adaptat la versiunile mobile oferă site-urilor şanse mai mari de a fi în topul rezultatelor. Google Mobile Update a încurajat această adaptabilitate, astfel că numărul site-urilor mobile friendly din Top 30 a crescut de la 68% la 71%. Odată cu modificările aduse de Goolge, s-a observat şi o îmbunătăţire de ranking a site-urilor optimizate pentru dispozitivele mobile.

  • Semnalele utilizatorilor

Semnalele date de comportamentul utilizatorilor, precum rata de click, timpul petrecut pe site sau bounce rate-ul sunt cei mai importanţi factori de SEO în anul 2015.

  • În 2014, rata de click reprezenta principalul factor în poziţionarea unui site, acesta fiind la fel de important şi azi. Specialiştii atrag atenţia că meta-titlul şi meta-descrierea ajută la creşterea ratei de click, deci şi la creşterea ranking-ului.
  • Timpul petrecut pe site rămâne un factor de poziţionare la fel de important. Site-urile aflate pe primele 3 poziţii în Google se evidenţiază prin faptul că utilizatorii au petrecut un timp mai îndelungat pe site.
  • Bounce rate-ul unui site după prima pagina vizualizată este analizat în corelaţie cu timpul petrecut pe site. Un bounce rate mai mare poate reprezenta un semnal de alarmă legat de relevanţa conţinutului sau experienţa oferită utilizatorilor tăi.

Această categorie importantă este dezbătută pe larg în ebook-ul realizat de Digital Workforce Factorul SEO pe care îl ignoră 90% din specialişti”. Ebook-ul prezintă opinii ale specialiştilor despre factorii actuali folosiţi în poziţionarea unui site, cât de important este branding-ul în poziţionare, criterii testate prin experimentele făcute de specialiştii de la Moz şi Digital Workforce, alături de tehnici prin care îţi poti devansa cei mai puternici competitori.