În Tips & Tricks

Câțiva indicatori de performanță a aplicațiilor mobile

performanța aplicațiilor

De multe ori, mai ales atunci când nu au parte de consultanța permanentă a unui om de marketing, dezvoltatorii de aplicații nu știu ce anume să urmărească în evoluția pe piață a aplicației, pentru a își da seama dacă aceasta este sau nu de perspectivă. De aceea, în articolul de azi, vom face o trecere în revistă a câtorva dintre cei mai importanți indicatori de performanță ai aplicațiilor mobile.

La o primă privire, s-ar putea spune că numărul de descărcări ar trebui să fie suficient pentru a spune dacă o aplicație este sau nu una de succes. Însă lucrurile nu stau chiar atât de simplu. Dincolo de a fi un produs, o aplicație mobilă reprezintă și un prim contact cu un brand, acela al dezvoltatorului sau al unei companii. Prin urmare, intervin aici și o serie de metrici care țin de imagine și de experiența utilizatorilor, puțin mai greu de descifrat doar din numărul de descărcări.

În plus, nu trebuie ignorat nici cât este de folosită ulterior aplicația și în ce contexte. S-ar putea ca aceasta să fi fost creată ca soluție la o problemă și să fie folosită pentru alta. Intervin deci o serie întreagă de nuanțe care trebuie să fie monitorizate.

Să vedem așadar care sunt principalii indicatori de performanță pe care trebuie să îi aveți în vedere după lansarea pe piață a unei noi aplicații mobile.

1. Numărul de utilizatori activi

Dacă tot am menționat numărul de descărcări, să începem cu ce pare mai intuitiv: numărul de utilizatori activi ai unei aplicații reprezintă unul dintre cei mai importanți indicatori de performanță. Aceștia sunt, până la urmă, nu doar consumatori fideli, ci și potențiali ambasadori, care vor promova mai departe beneficiile aplicației respective și, totodată, vor oferi feedback și propuneri de îmbunătățire sau ajustare, dacă este cazul.

2. Durata de încărcare a aplicației

Este un lucru bine-cunoscut faptul că utilizatorii de internet sunt printre persoanele care au cea mai puțină răbdare. Caută mereu internet de mare viteză, pagini care să se încarce repede, telefoane care să reacționeze instant la fiecare click și aplicații care să nu înghețe când sunt suprasolicitate.

3. Profitul

Orice am face, ajungem și la acest subiect. Fie că aplicația pe care ați dezvoltat-o costă trei dolari sau este gratuită, ea a fost creată cu un scop comercial și va trebui să genereze profit. Trebuie să identificați cum se concretizează respectivul profit și să îl monitorizați. Poate fi vorba de suma obținută în urma descărcărilor – dacă aplicația este contra-cost – de banii pe care îi economisiți datorită existenței aplicației, sau de orice alt fel de câștig material pe care aceasta îl generează.

4. Modul de utilizare a aplicației

Așa cum spuneam și în introducerea acestui articol, nu este suficient să știți câți oameni folosesc aplicația pe care ați creat-o, ci și în ce mod și cu scop o fac. Contextul utilizării unei aplicații este foarte important: dacă este folosită în timpul zilei sau noaptea, înainte de culcare; dacă este folosită acasă sau în metrou; de plictiseală sau de nevoie; de pe Android sau iOS. Toate acestea sunt informații valoroase care, odată cunoscute, pot ajuta la creșterea succesului aplicației.

5. Rata de retenție

Ca toate celelalte produse digitale, aplicațiile mobile sunt perisabile. Sau, cel puțin, sunt predispuse la perisabilitate. E foarte bine dacă aplicația pe care ați dezvoltat-o devine peste noapte un must al publicului țintă, dar este esențial ca interesul față de aceasta să nu se stingă cu timpul; ca problema pe care o rezolvă să nu fie doar un moft de scurtă durată, ci să vizeze o nevoie pe termen lung.

De aceea este foarte important indicatorul menționat anterior, pentru că în momentul în care cunoașteți modul în care este folosită aplicația pe care ați dezvoltat-o, o să știți și ce anume trebuie făcut pentru a o menține în preferințele utilizatorilor și pentru a îi face să o folosească și după prima încercare.

6. Timpul petrecut în aplicație

Variațiile acestui indicator demonstrează poate cel mai bine de ce numărul de descărcări nu este suficient. Faptul că o sută de oameni au descărcat o anumită aplicație nu vă ajută cu nimic, dacă au închis-o la două minute după încărcare. Un timp îndelungat petrecut într-o aplicație confirmă faptul că aceasta rezolvă într-adevăr o problemă, că acoperă o nevoie și deci își atinge scopul.

7. Experiența utilizatorilor

Acesta poate părea un indicator destul de vag, dar dacă urmăriți cu atenție comportamentul utilizatorilor în aplicație, o să puteți să vă dați seama dacă petrec timpul în mod constructiv – pentru a rezolva o problemă – sau căutând buimaci printre funcțiile acesteia.

De aceea, e foarte important să încurajați feedback-ul din partea utilizatorilor. Și, dacă tot am ajuns aici, însuși acesta poate fi un indicator de performanță; review-urile primite de la utilizatori sunt un criteriu important în decizia de a descărca sau nu o aplicație nouă, așa că e recomandat să vă propuneți să ajungeți cât mai sus în topurile realizate de aceștia.

***

Aceștia ar fi câțiva dintre indicatorii de performanță pe care ar fi bine să îi aveți în vedere după lansarea unei aplicații mobile. Voi ce ați mai putea adăuga la această listă?