În Tips & Tricks

Ce nu trebuie să lipsească de pe un site de e-commerce

shopping cart

Numărul site-urilor de e-commerce este în ceștere, concurența din ce în ce mai mare, iar exigențele cumpărătorilor tot mai înalte. Dacă până acum câțiva ani, oamenii încă mai aveau răbdare să caute cu insistență printre „rafturile” unui magazin online, acum renunță în primele secunde dacă nu găsesc ce caută sau site-ul nu le transmite încredere.

Se vorbește foarte mult în ultima vreme despre experiența utilizatorilor. În cazul site-urilor de e-commerce, ea este cu atât mai importantă cu cât de ea depinde dacă un vizitator se va transforma sau nu în cumpărător sau dacă va reveni pe site-ul respectiv.

Navigarea pe un site de e-commerce trebuie să fie fluidă și naturală, timpul de încărcare a paginilor cât mai scurt cu putință, informațiile despre produse trebuie să fie prezentate într-o manieră cât mai clară și completă, iar procesul de căutare -> adăugare în coș -> cumpărare trebuie să fie cât mai rapid și simplu.

Dar acestea sunt lucruri cu caracter general, dincolo de care există o serie de elemente specifice, fără de care interacțiunea dintre un utilizator și site este incompletă sau precară. O să menționăm și noi în acest articol câteva dintre acestea, atât în ceea ce privește homepage-ul, cât și paginile de produse.

1. Versiune mobilă

versiune mobila
Sursă imagine: Shutterstock

Trecând de la general la particular, pornim de la primul contact pe care îl are utilizatorul cu un magazin online, contact mijlocit de un anumit dispozitiv. Studiile realizate în urma campaniilor de reduceri cu ocazia Black Friday au arătat că un procent considerabil de comenzi s-au făcut cu ajutorul unei tablete sau al unui smartphone. Iar procentul va crește probabil de la an la an.

Optimizați site-ul pentru dispozitivele mobile, folosiți teme responsive și ușurați încărcarea conținutului prin adaptarea acestuia la dispozitiv. Transformați tabelele în liste, în cazul display-urilor mai mici, nu afișați imagini acolo unde nu este necesar și asigurați-vă că nevigarea este ușoară, indiferent de device-ul care o mijlocește.

2. Procedură facilă de check-in și check-out

cosuri
Sursă imagine: Shutterstock

Nu cereți oamenilor toate datele biografice pentru a putea accesa și/sau cumpăra produse de la voi de pe site. Deși datele socio-demografice sunt utile apoi în scopuri de marketing, sunt șanse mari ca un formular cu 20 de câmpuri să îi descurajeze pe cei care ajung la voi pe site.

Există chiar site-uri care nu lasă utilizatorii să vizualizeze produsele fără să își fi creat un cont înainte. Genul acesta de „forțare a mâinii” nu este deloc recomandat. În schimb, o logare facilă, poate chiar pe baza unui cont pre-existent de Facebook, este mult mai bine primită.

Probleme apar însă și la nivel de check-out. Sunt încă foarte multe site-uri care, după logare și selectarea produselor pe care vrei să le cumperi, te trec printr-o sumedenie de pași mărunți și îți cer o mulțime de date înainte de a finaliza tranzacția. Traseul utilizatorului pe pagină trebuie să fie firesc și nu trebuie să necesite niciodată ca acesta să facă un pas înapoi sau să aibă impresia că se mișcă în cerc.

3. Filtre pentru produse

filtre
Sursă imagine: Shutterstock

Orice magazin online care comercializează mai multe categorii de produse ar trebui să pună la dispoziția utilizatorilor posibilitatea de a filtra produsele respective în funcție de anumite criterii, pentru a nu fi nevoiți să rătăcească printre meniuri.

Apoi, dați-le posibilitatea de a sorta listele obținute în urma aplicării de filtre în funcție de preț, popularitate, disponibilitate pe stoc sau alte criterii relevante. La fel de importantă este posibilitatea de a compara produse similare de pe site, în funcție de anumite proprietăți.

4. Diferite opțiuni de Client Service

chat
Sursă imagine: Shutterstock

Relațiile cu clienții sunt esențiale pentru orice site de e-commerce, așa că e bine să găsiți soluții cât mai bune pentru a le facilita.

Un formular de contact, un modul de instant messaging sau posibilitatea trimiterii unui e-mail direct din browser, acestea sunt doar câteva formule în care puteți facilita comunicarea utilizatorilor cu reprezentanții magazinului, în cazul în care au întrebări sau nelămuriri.

Oricare ar fi varianta aleasă, faceți-o cât mai ușor de utilizat pentru vizitatori.

5. Modalități de plată simple și sigure

plati online
Sursă imagine: Shutterstock

Atunci când gândiți și implementați modalitățile de plată disponibile utilizatorilor, trebuie să țineți cont de faptul că aceasta este acțiunea față de care oamenii au cele mai mari rețineri. Tocmai de aceea, trebuie să faceți în așa fel încât soluția de plată pentru care optați să le dea încredere și să nu îi determine să dea înapoi.

Informațiile trebuie să fie clare, iar plata trebuie să se facă simplu, în pași puțini și fără să le solicitați date care nu sunt necesare tranzacției, pentru că nu o să faceți decât să le treziți suspiciuni nefondate.

6. Opțiune de zoom pe produs și/sau vedere la 360 grade

zoom
Sursă imagine: Shutterstock

Există anumite categorii de produse, cum ar fi cele din industria IT, foto, fashion, jucării sau electrocasnice, pentru care aspectul este foarte important. Puneți la dispoziția utilizatorilor galerii foto ușor manevrabile, cu opțiuni de zoom in, zoom out și rotire a imaginilor, pentru a putea fi observate din mai multe unghiuri.

7. Sistem de rating și review al produselor

rating
Sursă imagine: Shutterstock

Cei mai mulți oameni consultă review-urile despre produse înainte de a lua o decizie de cumpărare, așa că e bine să le puneți la dispoziție o astfel de opțiune. Implementați sisteme de notare a produselor și de inserare de review-uri, vizibile pe pagina fiecărui produs.

Dacă optați și pentru sisteme de rating, faceți-le ușor de folosit și relevante, eventual punând la dispoziție anumite criterii de notare.

8. Procedeu simplu de „adaugă în coș” sau „adaugă în wishlist”

adaugare cos
Sursă imagine: Shutterstock

Faceți apel la procese simple de realizare de wishlist-uri sau de adăugare în coș, vizibile pe tot parcursul navigării prin site și cu posibilitatea de a modifica itemii adăugați în oricare dintre liste și de a îi transfera dintr-o listă în alta. Aceste acțiuni nu trebuie să necesite mai mult de unul-două click-uri, având în vedere faptul că ar trebui să poată fi făcute și de pe telefoanele mobile.

***

Acestea sunt câteva dintre funcționalitățile care nu ar trebui să lipsească dintr-un site de e-commerce. Ele variază de la site la site, în funcție de tipologia produselor și profilul utilizatorilor, dar principiile pe care se bazează sunt aceleași: simplitate, siguranță și rapiditate.