În Tips & Tricks

Cele mai importante greşeli de evitat în planul tău de digital marketing (I)

greseli-plan-marketing

În industria digitală există în prezent numeroase instrumente şi resurse care pot ajuta orice marketer să îşi crească rapid afacerea. Beneficiile însă sunt rezervate doar celor care înţeleg că este imperativ să fie flexibili şi să îşi adapteze serviciile la dinamica pieţei. Multe firme greşesc încă din faza de planificare strategică, atunci când eşuează să înţeleagă cerinţele şi aşteptările consumatorilor şi să livreze ceea ce ei aşteaptă.

Succesul tău în acest context depinde în primul rând de puterea ta de planificare şi de abilitatea pe care o ai de a evita o serie de greşeli fundamentale în crearea planului tău de digital marketing.

  1. Nu îţi aloci suficient timp pentru documentare şi planificare

Înainte de a începe să concepi efectiv planul de marketing digital este necesar să te documentezi foarte bine şi să îţi aloci timp pentru a putea să îţi formezi o imagine de ansamblu asupra situaţiei reale din piaţă.

Mulţi marketeri greşesc în etapa aceasta, fiind prea grăbiţi să treacă la acţiune.

Neacordând suficient timp pentru documentare, rişti să îţi concepi planul pe informaţii incomplete sau false, date care nu mai sunt relevante la momentul lansării campaniei sau date incorect selectate.

Pentru a avea un plan cât mai real şi relevant, trebuie să te informezi cu precădere în legătură cu aceste 4 aspecte:

  • Piaţa pe care vrei să intri:  Înainte de a porni orice demers, trebuie să studiezi foarte bine piaţa pe care vrei să te lansezi şi să îi cunoşti particularităţile, participanţii, structura şi profilul consumatorilor cărora vrei să te adresezi.Această analiză te va ajuta să îţi stabileşti segmentul de piaţă asupra căruia vrei să îţi îndrepţi eforturile, ce nişă de piaţă se potriveşte cu ceea ce oferi tu, precum şi structura informaţiilor şi serviciilor pe care vrei să le oferi.
  • Cărei categorii de clienţi te adresezi: Este foarte important să-ţi cunoşti publicul ţintă foarte bine, în caz contrar strategia ta de marketing va fi prea vagă şi nu vei putea ajunge la clienţii tăi. Dacă îţi cunoşti produsul şi serviciile, ar trebui să nu fie dificil să îţi dai seama care este consumatorul ideal pentru ceea ce oferi tu şi să te adresezi ţintit acestuia.
  • Care este concurenţa ta: Analizează cu mare atenţie competitorii cu care te lupţi pe segmentul de piaţă pe care vrei să îţi desfăşori activitatea. Începe prin a studia tot ceea ce ţine de ei, de la felul cum arată şi funcţionează site-ul lor, până la procesele de vânzare şi strategiile lor de piaţă.
  • Ce strategii au fost folosite anterior pe piaţa unde acţionezi: Identifica ce tip de strategii au fost folosite în trecut, ce a făcut concurenţa ta până în prezent, care dintre tactici au fost de succes şi care au fost ineficiente. 

    Aceste informaţii sunt un bun indicator al strategiilor la care publicul ţintă răspunde cel mai bine, ceea ce te-ar putea ajuta să îţi stabileşti tipul de abordare online.

  1. Planul tău nu se bazează pe date obţinute din cercetarea pieţei

Specialiştii în marketing îşi evaluează în general planurile pe baza datelor culese din piaţă. Dar nu atât partea de evaluare trebuie să se bazeze pe aceste date, cât mai ales partea de planificare.

Astfel de date îţi pot oferi perspective valoroase privind modul în care publicul ţintă îţi caută şi găseşte produsele şi serviciile oferite online, precum şi informaţii privind cuvintele cheie folosite sau unele aspecte legate de social media şi sharing.

Totodată, cercetările de marketing pe care le faci ar trebui orientate spre evaluarea şi determinarea performanţei anumitor tipuri de tactici pe care intenţionezi să le foloseşti în campaniile de promovare online.

În acest fel, vei şti foarte clar ce îşi doresc potenţialii tăi clienţi, cum să îţi structurezi oferta astfel încât ea să satisfacă aşteptările acestora, ce preţuri să aplici sau care este modul de a livra cel mai bine ceea ce ai de oferit.

 

3. Nu înţelegi dinamica din piaţă

Este foarte să înţelegi cum funcţionează mecanismele ce ţin de canalele de distribuţie şi mijloacele utilizate de publicul ţintă pentru a achiziţiona produsul tău.

Mai mult, trebuie să ştii toate aspectele legate de felul în care produsul ajunge la consumator, natura comportamentului de cumpărare al acestuia, punctele de vânzare, precum şi trendurile curente.

Ideal este să ţii cont de toate aceste aspecte atunci când alegi metodele cele mai eficiente de a le oferi ceea ce vor în modul în care aceştia se aşteaptă să le fie livrat.

Dacă ignori dinamica specifică din piaţa şi nu o vei lua în calcul atunci când îţi construieşti planul de marketing online, nu îţi vei putea seta corect obiectivele, strategia de abordat şi metodele de implementare. Rişti astfel ca planul tău de marketing să eşueze imediat ce va fi implementat.

 

  1. Nu concepi un plan holistic de digital marketing

Modul cel mai bun de a aborda problema este prin intermediul unui plan holistic de marketing în care să integrezi toate aspectele ce ţin de strategia ta online.

În această etapă ai putea greşi prin a avea câte un plan pentru fiecare strategie de digital marketing, în loc să ai un plan general.

 
Mulţi marketeri consideră că fiecare aspect al campaniilor de marketing digital necesită o iniţiativă separată. Astfel, ei concep câte o strategie separată de SEO, social media, blogging şi aşa mai departe.

Un plan de succes trebuie să ţină cont de toate aceste componente, iar toate acţiunile tale să fie coerente şi să se completeze reciproc, astfel încât campaniile să îşi accentuează valoarea şi să evolueze împreună.

 
Indiferent de tactica pe care vrei să o aplici, ai nevoie să iei în considerare imaginea de ansamblu, şi să ai grijă ca fiecare acţiune a ta, începând de la întocmirea broşurii, până la campaniile de e-mail marketing să conveargă toate spre aceeaşi ţintă.

Neavând un mesaj unitar şi coerent, acţiunile separate şi necorelate nu vor face decât să fragmenteze mesajul de brand şi să provoace multă confuzie în rândul clienţilor, ducând totodată la o risipă de resurse şi la rezultate slabe.

 

5. Ai priorităţi diluate

Înainte să începi să îţi creezi planul de marketing, trebuie sa ai în minte foarte clar strategia pe care vrei să o abordezi. Ca punct central de pornire, ai nevoie să îţi stabileşti o serie de prioriţăţi în planul tău, cu doar 4-5 aspecte cheie asupra cărora să te concentrezi.

Greşeala multor marketeri aici este de a îşi alcătui liste cu prea multe priorităţi, ceea ce face ca fiecare acţiune să capete un aspect secundar. Dacă îţi vei face, de exemplu, o listă cu 20 sau mai multe acţiuni de urmat, fiecare dintre acestea vor fi mai puţin importante.

 
O abordare strategică este să te focusezi asupra obiectivului principal. Este firesc să ai mai multe obiective secundare, dar este indicat să nu pierzi din vedere scopul principal al acţiunilor tale de marketing şi să prioritizezi pe cele mai importante pentru afacerea ta.

***

Aceasta este o primă parte din analiza celor mai importante greşeli de evitat în setarea unui plan de marketing. În cea de-a doua parte vom discuta despre importanţa unui plan de marketing flexibil, despre metrici şi despre cum să stăm departe de idealizarea planificării, înainte de a trece la acţiune.