În Tips & Tricks

Cum creezi un advertorial de succes? Exemple şi bune practici

advertorial

Advertorialele sunt articole care au ca scop obţinerea de acţiuni specifice din partea unui public. Aceste articole au aspect de editorial, însă cuprind un conţinut plătit pentru a promova un produs sau serviciu pe care publicul este invitat să îl achiziţioneze, într-un mod subtil, odată cu înţelegerea mesajului. O să discutăm în acest articol despre importanţa advertorialelor de-a lungul timpului şi despre cum poţi să creezi un astfel de conţinut care să îi determine pe oameni să acţioneze.

Înainte de discuta despre paşii de care să ţii cont în scrierea unor advertoriale cât şi despre exemplificarea acestora este bine de ştiut că ele au dimensiuni şi forme diferite astfel încât:

  • ar putea fi liste întregi sau ghiduri
  • pot lua forma unui articol pregătit pentru tipar sau a unui video
  • pot avea dimensiuni de o pagină sau chiar şase

Indiferent de dimensiuni sau forme, advertorialele trebuie să spună o poveste. Iată câteva exemple şi povestea din spatele lor:

 

1. Un exemplu de advertorial este articolul din HuffingtonPost despre modul în care Skynet (supercomputerul cu inteligenţă artificială din seria Terminator) „este mai real decât poţi crede”.

Supercomputerul este prezentat de Terminator Genisys, chiar în perioada în care filmul rula. Un mod eficient de a cuprinde un public non-tradiţional şi de a promova un film.

advertorial-huff


2. Un alt exemplu de advertorial este cel al unei postări sponsorizate de Virgin Mobile pe BuzzFeed.

Virgin Mobile a colaborat cu BuzzFeed pentru a crea aproape două sute dintre aceste articole rapide, amuzante, care au puțin de-a face cu marca lor, dar care au reuşit să spună ceva în media. Postările au dus la încheierea unor contracte cu publicul iar studiile efectuate ulterior au arătat că persoanele care au văzut aceste advertoriale au achiziţionat telefoane de la Virgin Mobile.

buzzfeed

3. Metro Parent deţine un conţinut advertorial de calitate. Una dintre regulile lor în ceea ce priveşte succesul unui advertorial este că accesarea conţinutului se poate face de pe orice dispozitiv.

Conţinutul este plasat în faţa firewall-ului astfel încât utilizatorii pot vizualiza articolul cu uşurinţă, chiar dacă nu sunt logaţi. Totodată, există un index plasat pe partea dreaptă a paginii acelei ediţii.

metro-parent

 

4. David Ogilvy, supranumit the father of advertising, obişnuia să creeze advertoriale avantajoase şi practice. Un astfel de exemplu este conţinutul creat pentru detergentul Rinso.

David Ogilvy a mers pe ideea că dacă un consumator vede un anunţ care să coincidă cu propriile interese, acesta îi va acorda atenţie şi chiar îl va păstra. În acest fel, conţinutul pentru detergentul Rinso a fost conceput pentru gospodinele care doreau să aibă la îndemână sfaturi practice despre îndepărtarea petelor, strategie care a dus în cele din urmă la cumpărarea produsului.

rinso

 

Dacă povestea începe să prindă contur, iată câţiva paşi de bază care te vor ajuta pe mai departe:

  1. Studiază publicaţia pentru care vei scrie

Advertorialul tău va fi pus într-un context, într-o revistă sau pe un website. Important este să cunoşti şi să stăpâneşti contextul. Pentru început, e bine să ai în vedere convențiile de design (despre regulile în web design, mai multe aici).

  1. Identifică publicul

Înainte să scrii, asigură-te că ai identificat cerinţele publicului şi că vei ţine cont de ele. Cine este publicul şi mai exact, ce vrea? Te poţi folosi de un raport demografic şi psihologic al cititorilor. Urmăreşte poziţia acestora de-a lungul timpului în ceea ce priveşte advertorialele. Dacă ai îndoieli, pune întrebări specifice companiei.

  1. Creează o poveste

În spatele oricărui advertorial se află o poveste. Cum poţi să creezi una?

  • priveşte advertorialul tău ca şi cum ai fi un jurnalist
  • colectează fapte
  • introdu un personaj căruia să îi creezi o identitate
  • descrie viaţa personajului sau chiar o acţiune/conflict

Advertorialul presupune imaginaţie. Fii spontan! 

  1. Identifică problemele publicului

Care este dorinţa dominantă a publicului? Ce emoţie vrei să trezeşti în cititorul tău? Răspunsurile la aceste întrebări te vor ajuta să identifici mesajul tău principal. Acolo va trebui ca personajul tău să se contureze, ţinând cont că acţiunea nu trebuie să fie una de rutină, ci ieşită din cotidian.

 

  1. Accentuează-ţi punctul de vedere

Insistă asupra lucrurilor care diferenţiază produsul/serviciul pe piaţă. Trebuie să creezi impresia că nu există un alt produs care să ofere beneficiile pe care le oferă produsul tău şi să exemplifici acest lucru. Dacă poţi oferi şi o poveste reală, din culisele folosirii produsului, cu atât mai bine.  Foloseşte-te de aceasta şi adu în faţă oameni reali care să împărtăşească din experienţa lor cu produsul/serviciul respectiv.

 

  1. Happy ending

Asigură-te că încheierea textului să fie una care scoate în evidenţă şi recapitulează părţile pozitive, avantajele folosirii produsului. Foloseşte-te de creativitate. Despre metode de creativitate, mai multe aici.

                                                                 ***

Advertorialele sunt despre oameni. Dacă reuşeşti ca publicul pentru care scrii să se regăsească în povestea ta, ai parcurs mai mult de jumătate din drum. Te poţi folosi cu încredere de paşii de mai sus iar dacă ai alte propuneri sau idei, te aşteptăm >>aici.