În Tips & Tricks

Cum funcționează Google Analytics | Training Ctrl-D

Ionut Radu Munteanu, Google Analytics pentru bloggeri

În 16 octombrie, am adunat cu drag bloggerii din Timișoara la primul nostru eveniment dintr-o serie, ne dorim noi, lungă de asemenea inițiative. Ne-am propus să extindem scopul educațional al revistei și în offline, iar primul eveniment a constat într-un training despre Google Analytics, dedicat exclusiv bloggerilor, susținut de către Ionuț Radu Munteanu, specialist în Web Analytics.

Dacă nu ați luat parte la eveniment sau, dimpotrivă, ați vrea să revedeți prezentarea lui Ionuț, v-am pregătit un calup de 4 filmări de la eveniment, pe care le vom publica pe parcursul următoarelor zile.

Introducere în Google Analytics

Pentru a fi cât mai ușor de înțeles ce înseamnă platforma Google Analytics și cum funcționează ea, Ionuț Radu Munteanu a început prezentarea cu o comparație interesantă: specialistul în Web Analytics este ca un medic, iar analiza unui site este asemănătoare radiografiei pe care o facem corpului uman pentru a depista care sunt problemele și cum ar trebui rezolvate. În urma acestei “analize”, nu este cel mai important ce am aflat, ci ceea ce facem cu ce am aflat.

În continuare, vă invităm să vizionați înregistrarea video de la eveniment, în care Ionuț prezintă mai multe despre modul în care funcționează Google Analytics:

Cum funcționează Google Analytics?

După crearea unui site, alegerea unei soluții de găzduire și adăugarea conținutului, următorul pas esențial care trebuie făcut constă în monitorizarea acțiunilor de pe site, prin alegerea unui serviciu dedicat. În cazul de față, Google Analytics se instalează urmând doi pași:

  1. Crearea unui cont de acces. În cazul în care avem deja un cont pentru unul dintre serviciile Google, nu trebuie decât să activăm serviciul de Analytics, iar dacă nu, se completează formularul de „Sign Up Now”.
  2. Copierea codului de tracking pe care îl veți primi la finalul înregistrării și includerea lui în site, pe toate paginile.

Ce alte soluții sunt pe piață?

Este important de știut că Google Analytics nu se află pe serverul site-ului, ci pe serverul Google, unde colectează toate informațiile de trafic, în subdomeniul analytics.google.com.

Faptul că Google Analytics nu e soluție care se instalează pe serverul propriu este o problemă pentru multe companii mari care nu ar vrea să-și ofere datele de trafic pe serverele Google. Din fericire, pentru ei și nu numai, există și alte soluții pe piață precum:

  • Adobe Digital Marketing Suite
  • Trafic.ro
  • AWStats
  • SATI

Cum înregistrează Google Analytics?

Metoda de urmărire a activităţii folosită de Google Analytics este cea bazată pe module cookie, setate în browser. Prin cookie înțelegem un text special, trimis de un server unui browser și trimis înapoi nemodificat de către browser, de fiecare dată când accesează acel server. Acesta conține doar date, nu și cod (instrucțiuni executabile), drept urmare, un cookie nu poate să șteargă sau să citească nimic de pe calculatorul utilizatorului.

Google Analytics folosește 3 tipuri de cookie-uri, care salvează informații despre utilizatori:

  • _utma – expiră după 2 ani, conține date referitoare la vizitatori unici (2 browsere, 2 vizitatori unici)
  • _utmb – expiră după 30 minute de la ultima acțiune pe site, conține date referitoare la vizite. Expiră la 00:00
  • _utmz – expiră după 6 luni, conține sursa de trafic (direct, refferal, motor de căutare, campanie de ad-uri etc), se updatează la fiecare încărcare a unei pagini.

Cât costă acest serviciu?

Deși probabil sunteți familiarizați cu ideea că Google Analytics este gratuit, există o condiție: site-ul urmărit trebuie să aibă sub 5 milioane de afișări lunare sau campanii active pe AdWords.

Care sunt limitele?

Există câteva limitări de care vă puteți lovi în Google Analytics, cum ar fi “Not provided”  și „Not set”.

“Not provided” se referă la decizia Google de a nu furniza informații despre căutările celor care sunt înregistrați pe vreun cont al său, pentru a-i proteja pe utilizatori.

„Not set” este o sintagmă în Google Analytics ce apare din mai multe motive:

  • Sunt greșit legate conturile de AdWords și contul de Analytics;
  • Perioada selectată cuprinde informații dinainte ca aceste conturi să fie legate;
  • „Autotagging” nu funcționează corespunzător. Încercați manual tagging (*UTM + URL Builder);
  • Pe rețeaua de site-uri partenere (GDN) nu există cuvinte cheie.

Aceasta a fost prima parte a trainingului Cum să fii în Ctrl – Google Analytics pentru bloggeri. Vor mai urma alte 3 articole, în care veți putea afla mai multe despre termenii-cheie din Google Analytics și ce puteți afla despre vizitatorii voștri. În plus, veți putea găsi analiza unui studiu de caz realizat de către trainerul Ionuț Radu Munteanu, care are în prim plan site-ul acestuia.