În Tips & Tricks

Cum să faci un raport al activității de marketing online

raport de marketing online

Atunci când sunteți responsabili cu promovarea unui produs sau serviciu, va trebui să furnizați constant superiorilor voștri rapoarte de activitate, pentru a le justifica investițiile și, eventual, pentru a argumenta o solicitare de creștere a acestora.

Necesitatea întocmirii de astfel de rapoarte este chiar mai mare, dacă demersurile voastre de comunicare sau promovare se desfășoară în mediul online, pentru că încă există o doză mare de scepticism cu privire la rentabilitatea investițiilor în acest mediu.

Mai mult decât atât, un raport de activitate vă poate ajuta și pe voi să vedeți exact cum stați, care e situația de fapt și cât de departe sau aproape vă aflați de realizarea obiectivelor principale.

Ce este un raport de marketing?

Un raport de marketing este un document în care consemnați rezultatele obținute în urma eforturilor depuse în direcția promovării unui produs sau serviciu, conform strategiei și obiectivelor de marketing stabilite anterior.

Raportul de marketing devine astfel un instrument care vă ajută să arătați cum este folosit bugetul investit în activitățile de marketing, care sunt zonele cele mai prolifice și acțiunile în urma cărora sunt înregistrate pierderi. De reținut este faptul că raportul de marketing nu este un document de PR personal, în care treceți doar părțile bune ale activității voastre, ci el trebuie să fie o relatare cât se poate de transparentă a acesteia, care să reflecte deopotrivă aspectele pozitive și cele negative.

Ce informații trebuie să conțină un raport de marketing?

1. Informații introductive, cu caracter general 

Un raport al activității de marketing se aseamănă, până la un punct, cu un plan de marketing, în sensul că în partea introductivă va trebui să specificați câteva date generale despre compania, produsul sau serviciul promovat, publicul țintă avut în vedere și strategia de promovare stabilită anterior. Este important să atingeți principalele puncte stabilite deja în planul de marketing, pentru a nu îi obliga pe cei care vor citi raportul să caute în arhive documente mai vechi.

Aceste date cu caracter informativ vă vor ajuta să puneți în context aspectele mai specifice, legate efectiv de impactul muncii voastre.

2. Tehnicile/instrumentele folosite și rezultatele obținute

În principiu, tehnicile au fost deja stabilite în planul de marketing, potrivit fiecărui mediu ales. Specificați încă o dată, pe scurt, motivația alegerii unei anumite tehnici sau unui anumit instrument, perioada în care ați folosit-o/l-ați folosit și ce rezultate ați obținut. Prin rezultate nu ne referim doar la reacții în rândul publicului, ci și la date privind rata de conversie a acestora și rentabilitatea costurilor.

Spre exemplu, dacă investiți într-o prezență constantă pe Facebook, trebuie urmărit câți oameni ajung de pe Facebook la voi pe site și, mai ales, ce fac odată ajunși acolo. Mai mult decât atât, trebuie văzut și menționat câți dintre ei au ajuns în urma unui Sponsored Post și dacă investiția a fost rentabilă.

Totodată, e bine să contorizați dacă prezența activă pe rețelele sociale vă ajută cumva să reduceți cheltuielile de Customer Support. Nu vă limitați la a număra like-uri și comentarii, căci acestea nu spun mare lucru despre stadiul în care se află realizarea obiectivelor voastre de marketing.

Legat de traficul pe website, sunt valabile aceleași observații. Nu urmăriți doar numărul de vizitatori, ci și comportamentul acestora, conținutul cel mai apreciat, numărul de comenzi, dacă este cazul, ce încasări v-au adus toate acestea și, din nou, raportați aceste valori la investiția făcută în această direcție.

3. Problemele identificate 

Este aproape imposibil ca, în câteva luni de activitate, să nu fi constatat că ceva nu a mers conform planului. Ei bine, aceste inadvertențe se numesc probleme și trebuie consemnate. Încercați să găsiți și eventuale explicații pentru aceste probleme și, conform principiului „tratăm cauza, nu efectul”, să propuneți soluții pentru rezolvarea lor.

4. Concluzii și propuneri specifice

Este important să nu vă rezumați doar la a trece în revistă elementele discutate mai sus, ci să trageți și niște concluzii din datele obținute. Spre exemplu, în cazul unei tehnici care s-a dovedit a fi eficientă, ați putea propune continuarea utilizării acesteia, creșterea frecvenței utilizării sale sau, de ce nu, aplicarea aceleiași tehnici și la alte categorii de public. Similar, puteți propune retragerea investițiilor în cele care s-au dovedit a fi ineficiente.

De asemenea, aceasta este secțiunea în care puteți sugera utilizarea unor metode de promovare care nu se regăsesc în planul de marketing inițial, dar care, în lumina noilor informații, par a avea potențial mare de reușită. Dacă vă regăsiți în această situație, asigurați-vă că includeți în raport toate informațiile de care superiorii voștri ar avea nevoie pentru a lua o decizie în acest sens.

Tot în această rubrică trebuie menționate și riscurile la care vă supuneți dacă alegeți să folosiți anumite tehnici sau instrumente pe care nu le-ați mai folosit până atunci, sau dacă le veți folosi cu un scop diferit. Luați în calcul chiar și cele mai sumbre scenarii, pentru a putea decide în privința lor în cunoștință de cauză.

Câteva sfaturi de final

De fiecare dată când aveți de făcut un astfel de document pentru superiorii voștri, nu trebuie să porniți de la premisa că își vor dedica o zi întreagă acestuia, căci nu va fi cazul. Astfel, este important să nu vă lungiți prea mult cu vorba, să vă exprimați ideile clar și să vă folosiți de grafice și tabele în redarea rezultatelor obținute în urma activității voastre.

Folosiți de asemenea și coduri de culori pentru a vă ilustra ideile cât mai bine: de exemplu, verde pentru eficient, albastru pentru neutru și roșu pentru ineficient.

În aceeași ordine de idei, asigurați-vă că documentul este structurat corespunzător, cu pagină de titlu, introducere, încheiere și realizați-i și un cuprins, pentru a fi mai ușor de urmărit. Nu uitați ca pe pagina de titlu să treceți și perioada la care se referă raportul vostru.

Referitor la perioada de timp monitorizată și consemnată în raport, încercați să vă stăpâniți excesul de zel și să nu faceți rapoarte de activitate la fiecare trei săptămâni, pentru că cel mai probabil vor fi irelevante. Tehnicile de promovare își demonstrează eficiența în timp, așa că lăsați să treacă măcar câteva luni de la demararea unei campanii, înainte să începeți întocmirea unui astfel de document.