În Tips & Tricks

Cum să îţi îmbunatăţeşti scrisul făcându-l clar şi concis

claritate

Să comunici cu claritate este unul dintre cele mai dificile lucruri când vine vorba de scris. Încerci să simplifici mesajul. Faci tot ce poți pentru a obține claritatea mult dorită. Însă când vizitatorii ajung să citească ceea ce ai scris, rămân în ceață.

Și asta pentru că sunt mai tot timpul pe fugă și au o mulțime de lucruri care îi distrag în online.

De aceea conținutul tău trebuie făcut atât de simplu și clar astfel încât chiar și cei mai “vitezomani” vizitatori să fie captivați.

Cu toate că știm asta, eforturile noastre în această direcție sunt sabotate ușor.

De ce? Pentru că încercăm să comunicăm prea multe lucruri deodată.

Încercăm să impresionăm prin câte lucruri știm. Credem că știm ce anume vrem să spunem însă nu de puține ori nu prea înțelegem care este esența mesajului nostru.

În rândurile de mai jos vom vedea cum putem rezolva un astfel de context.
Cum putem scrie simplu, concis și persuasiv pentru ca vizitatorii să devină interesați.

Clarifică destinația finală și trasează cea mai scurtă rută până acolo

Care este procesul tău de scriere?

Pentru unii este de ajuns să aibă o idee, după care încep să o detalieze “pe curat”.

Acesta este un fel de scris la liber și funcționează doar pentru o parte dintre noi.

De ce? Pentru că ajunge să consume destul de mult timp partea de revizuire și editare. La final, nu există garanția că vei ajunge la un text mai persuasiv și îndeajuns de clar.

O variantă mai rapidă și mai eficientă este să îți planifici conținutul pe care vrei să îl scrii:

  • Scrie scopul pe care îl urmărești prin material – în una sau două propoziții
  • Creează o listă cu pricipalele idei pe care vrei să le atingi
  • Reia lista și taie din idei dacă deviază prea mult de la subiectul principal
  • Reevaluează scopul inițial împreună cu ideile principale rămase și vezi dacă livrezi ceea ce promiți
  • Renunță la tot ce este irelevant

Cu cât textul este mai focusat pe ideea pricipală cu atât va ține cititorii interesați.

Îndrumă vizitatorii în punctele cheie

Atunci când vizitatorii ajung pe homepage-ul tău, vor să înțeleagă rapid ce le comunici. Valabil pentru toate secțiunile site-ului – de la pagina de produs, la cea despre companie.

Pe lângă asta, folosește textul de pe butoane și cel din link-uri ca să comunici clar ce anume obțin odată ce dau click.

>>Aici găsești o resursă utilă care te poate ajuta să scrii îndemnuri la acțiune (call to action) mai eficiente.

În cazul articolelor, este important să reamintești periodic cititorilor de ce ar trebui să continue să citească.

Fără aceste îndrumări inserate în punctele cheie, cititorii se vor pierde pe drum sau îl vor abandona.

Evită exprimarea vagă

Gândește-te că ești într-un oraș nou și rogi pe cineva să îți spună unde se află o anumită locație.

Varianta 1: La cea de-a treia alee, fă dreaptă, după care la cea de-a doua intersecție, întoarce către stânga.

Varianta 2: După aproximativ 300 de metri o să vezi o florărie pe dreapta. Treci de ea și imediat fă dreapta – este o stradă îngustă care la capăt te va scoate într-o intersecție semaforizată. Odată ajuns aici continuă drept până la cea de-a doua intersecție – aprox. 400 de metri. Acolo faci stânga și pe colț este pub-ul.

Care dintre ele ți-ar fi mai utilă?

Cea de-a doua, deși este mai lungă, oferă detalii mai concrete și este mai ușor de reținut.

Și în cazul scrisului este important să fim pe cât se poate de concreți, ca lumea să înțeleagă ce vrem să transmitem.

Câteva lucruri care te-ar putea ajuta la acest capitol:

  • Gândește în imagini
  • Lasă deoparte termenii abstracți sau descrierile prea generale
  • Adaugă exemple acolo unde simți nevoia
  • Folosește metafore pentru a explica

Un exemplu de metaforă: Ai văzut vreodată o pereche de dansatori la un concurs de dansuri de societate? Parcă plutesc pe ring. Dacă începătorii se gândesc la fiecare pas în parte, dansatorii cu experiență leagă figurile astfel încât totul pare o conversație în mișcare.

La fel și în scris. Fiecare cuvânt sau propoziție trebuie să conducă pe nesimțite spre următoarea și din toate să reiasă clar și convingător mesajul.

Simplifică

“Scrie pentru a exprima, nu pentru a impresiona.” Gregory Ciotti

Probabil ții minte că la școală eram lăudați când știam vreun neologism mai exotic. Sau de fiecare dată când foloseam în compunerile din vacanță cuvinte cât mai complicate. Sau fraze pe 3-4 rânduri.

Și uite așa ne-am pregătit terenul pentru a ne complica viața… și scrisul.

Revenirea la propoziții mai scurte poate salva totuși situația. Folosirea cuvintelor simple la fel.

Iată câteva întrebări pentru a identifica acele cuvinte care îngreunează textul:

• Ai folosi cuvântul sau formularea respectivă într-o conversație față în față cu cititorul tău?

• Când citești cu voce tare conținutul, sună firesc? Sună a ceva ce ai spune în mod normal?

• Ceea ce ai scris este pentru a clarifica un subiect anume sau pentru a impresiona?

Termenii pretențioși și jargonul se furișează în scris atunci când uităm de ce am intrat pe piață: ca să ajutăm.

Ele mai apar și când scriem pentru mulțimi de clienți, fără a avea în minte o persoană reală, cu care să stăm de vorbă.

Rezolvarea, în astfel de situații, vine din schimbarea perspectivei.

Imaginează-te într-un local plăcut, stând la o cafea sau la o bere cu unul dintre clienții tăi preferați. Adăugă în textul tău doar termeni pe care i-ai folosi în acest context, ca să explici produsul sau serviciul. Se va simți. :)

Un alt pont pentru a îndepărta cuvintele fără rost este să te concentrezi pe cele esențiale.

Exemplu: Când mi-am început propria afacere, acest lucru mi-a oferit o perspectivă complet nouă și astfel am putut vedea imaginea de ansamblu legat de găsirea acelui echilibru între muncă și viața personală.

Cuvintele esențiale, cu bold:

Când mi-am început propria afacere, acest lucru mi-a oferit o perspectivă complet nouă și astfel am putut vedea imaginea de ansamblu legat de găsirea acelui echilibru între muncă și viața personală.

Versiunea mai concisă:

Noua afacere începută mi-a dat o nouă perspectivă asupra echilibrului muncă/viață personală.

Atunci când te concentrezi pe cele mai importante cuvinte îți dai seama ce anume vrei să transmiți. Astfel ajungi să îți rafinezi mult mai ușor mesajul.

 

Un alt lucru care ne sabotează scrisul este că “suferim” de prea multă cunoaștere.

În engleză i se spune “the curse of knowledge” și se manifestă în rândul celor care au petrecut câțiva ani buni într-o anumită industrie.

Abilitatea acestora de a explica simplu ideile “ruginește”.

Ei presupun că vizitatorii cunosc contextul. Cred că anumite concepte sunt de la sine înțelese și se lansează în descrieri și prezentări fără a aduce utilizatorul pe aceeași lungime de undă. Moment în care îl și pierd.

Singurul mod sănătos și eficient de a “trata” acest simptom este să începi din nou să asculți ce au de spus clienții, utilizatorii, vizitatorii.

Odată ce revii cu picioarele pe pământ, printre clienții tăi, revino și asupra conținutului pe care îl scrii pentru ei.

Pune-ți următoarele două întrebări: 1. Înțeleg aceștia mesajul tău? 2. Îi distragi cu detalii care nu sunt relevante pentru ei?

Dacă răspunsul tău nu este cel pe care ți-l dorești, reevaluează conținutul și renunță la tot ce nu este necesar.

Spor!