În Tips & Tricks

Cum să prezinți un startup investitorilor

startup

Punctul decisiv pentru orice startup este capacitatea de a obține sprijinul financiar necesar pentru dezvoltarea conceptelor sau produselor gândite. Însă atragerea investitorilor nu depinde doar de cât de ingenioase sunt produsele oferite, ci și de modul în care acestea sunt prezentate.

În acest articol vom încerca să surprindem elementele unei prezentări care să rămână în mintea investitorilor și să îi determine să vă acorde sprijinul financiar necesar pentru a pune lucrurile în mișcare.

 

 

În plus, la finalul articolului veți găsi și un template cu schița unei prezentări de acest gen, care sperăm să vă ajute să vă structurați mai bine ideile.

 

Identitatea startup-ului

Primul aspect pe care trebuie să îl includeți în prezentare este identitatea startup-ului vostru.

 

Încercați să prezentați, într-un mod succint, dar atrăgător, care este afacerea voastră. Puteți include în acest slide numele și logoul companiei, precum și sloganul.

 

Este important să vorbiți cu pasiune despre proiectul vostru, dar cu maxim de claritate. Dacă voi nu înțelegeți foarte bine misiunea startup-ului vostru, cum va funcționa și cu ce se distinge de produse similare, cei care aud de el poate pentru prima dată cu siguranță nu vor înțelege.

 

Problema sau nevoia identificată

Următorul punct al prezentării voastre ar trebui să vizeze problema sau oportunitatea în jurul căreia s-a creat startup-ul vostru.

 

În această fază, investitorii ar trebui să rămână cu o idee clară despre sectorul de activitate în care se plasează compania voastră și cât de realistă este viziunea voastră asupra produsului.

 

Soluția propusă

Pasul numărul trei: prezentarea soluției la problema identificată.

 

Insistați nu doar pe atractivitatea și personalitatea produsului, ci mai ales pe utilitatea sa, pe modul de funcționare și eficiența în rezolvarea problemei identificate.

 

Mai mult decât atât, dacă aveți posibilitatea, includeți o mică demonstrație sau simulare a modului de funcționare a produsului pe care îl oferiți, astfel încât să creați o legătură cât mai realistă între conceptul gândit și implementarea acestuia, cu accent pe efectele obținute prin implementarea lui.

 

Echipa de lucru

Un aspect foarte important pe care este esențial să îl includeți în prezentarea voastră este resursa umană care va lucra la implementarea conceptului gândit și care va administra afacerea planificată.

 

Investitorii sunt foarte interesați să cunoască, pe lângă datele tehnice legate de business, și oamenii cu care ar colabora.

 

În acest punct, prezentați care sunt oamenii cheie din echipa voastră, care este rolul lor și cum pot influența ei evoluția afacerii.

 

Previziunile și obiectivele

Dacă aspectele prezentate până acum au rolul de a acapara și menține interesul investitorilor față de afacerea voastră, următorul punct al discuției poate fi considerat o răscruce a procesului decizional.

 

Ilustrarea viziunii afacerii pe o perioadă de timp determinată, a evoluției prevăzute și a parcursului pe care l-ați avut până la acel moment arată cât de fezabilă este viziunea voastră, care ar fi resursele necesare pentru creșterea afacerii, precum și perioada de timp în care investitorii și-ar recupera investiția financiară.

 

Acest punct al prezentării poate lua diferite forme de la business la business, fiind important să subliniați acele informații care îi ajută pe investitori să vadă partea structurată a afacerii voastre și care ar fi câștigul lor din această investiție.

 

Astfel, puteți vorbi despre:

  • un plan pe 1 sau chiar 3 ani, prezentând evoluția startup-ului vostru în tot acest timp;
  • planul vostru pentru creșterea afacerii – ce vreți să obțineți și pe ce perioadă de timp;
  • în unele cazuri, puteți să prezentați și obiectivele atinse până în momentul de față, dacă rezultatele sunt impresionante, și bineînțeles, pozitive.
  • Acest lucru ar arăta eficiența muncii voastre și a conceptului din spatele afacerii, oferind în același timp un fel de garanție că produsul oferit funcționează, că echipa este una capabilă și investiția poate fi profitabilă.

 

Sectorul de piață vizat

Odată ce ați expus previziunile legate de evoluția afacerii, este necesar să realizați și o analiză a sectorului de piață pe care o să activați.

 

Este important să aveți o imagine cât mai exactă și realistă despre cum arată această piață și dacă este în creștere sau nu.

 

După ce ați realizat o cercetare atentă, puteți include în prezentarea vostră aspecte legate de:

  • dimensiunile pieței căreia se adresează produsul vostru;
  • profilurile consumatorilor voștri țintă, care sunt caracterisiticile lor esențiale;
  • cum veți încerca creșterea acestui segment de piață;
  • costurile de atragere a acestor consumatori către produsul oferit;
  • care este valoarea acestui segment de piață, mai ales din perspectiva puterii de cumpărare.

 

Competiția

Orice afacere, mai ales una la început de drum, este vulnerabilă în fața competitorilor.

 

De aceea, expuneți acest aspect și investitorilor pentru a le arăta că știți care sunt riscurile la care vă expuneți și ce soluții ați pregătit pentru a vă diferenția de competiție.

 

Modelul sau planul de afaceri

Este foarte important să le arătați investitorilor că nu gândiți și discutați doar la nivel de idei și concepte, ci sunteți la fel de bine documentați și pregătiți și când vine vorba de cifre și stakeholderi implicați.

 

Elaborarea modelului de afaceri pe baza căruia vă clădiți startup-ul trebuie să le arate investitorilor că aveți o viziune strategică asupra produsului și că știți cum veți face profit.

 

O variantă utilă este să alcătuiți o schemă complexă a elementelor de care depinde eficiența afacerii voastre, un fel de Business Model Canvas.

 

Statutul financiar

Revenim și accentuăm din nou importanța cifrelor într-o afacere, întrucât de acestea depinde viitorul startup-ului vostru.

 

Pe lângă aceasta, gândiți-vă că investitorii pariază cu banii proprii pe ideea voastră de business, în consecință interesul pentru modul în care își vor recupera investiția este destul de firesc.

 

Astfel, la acest punct din prezentarea voastră încercați să detaliați cât mai atent de câți bani aveți nevoie pentru a pune în mișcare și a dezvolta afacerea și pentru ce sunt necesare aceste fonduri, adică pe ce veți cheltui banii.

 

În plus, expuneți ce ați reușit să realizați cu sume minime, investite din propriul buzunar. În general, investitorilor le place să vadă că antreprenorii se implică și din punct de vedere financiar în afacerea lor.

 

Factorul distinctiv

În ultima parte a prezentării voastre, reiterați acele elemente care vă fac unici și memorabili.

 

Poate fi sloganul, dacă este unui bine construit, care redă personalitatea și beneficiile afacerii voastre, poate fi valoarea oamenilor cu care lucrați sau orice altceva; important este să fie un lucru care întărește ideea că afacerea voastră este una cu potențial.

 

Informații suplimentare

Pe lângă cele enumerate mai sus, e recomandat să pregătiți și un fișier cu anexe pe care să le puteți folosi ca răspuns la posibile întrebări din partea investitorilor.

 

De obicei, cele mai de impact sunt reprezentările vizuale ale unor informații, fie că vorbim de grafice ale unor analize sau previziuni pe o perioadă de timp determinată, fie de grafice care cuprind rezultate ale unor cercetări despre publicul țintă sau piața pe care vă lansați.

În orice caz, veți surprinde plăcut audiența și veți da dovadă de seriozitate și implicare.

***

Acestea fiind spuse, vă dorim mult succes în prezentarea startup-ului. Nu uitați că voi sunteți cei care dețineți cele mai multe informații despre afacerea prezentată, deci doar de voi depinde percepția pe care și-o vor face potențialii investitori.

 

După cum am promis la începutul acestui articol, ca să vă facem misiunea mai ușoară, v-am pregătit un template pentru planul unei astfel de prezentări, care să vă ajute să vă structurați mai bine ideile.

☞ Descarcă planul prezentării