În Tips & Tricks

Cum citim în mediul online: 3 aspecte care îmbunătăţesc acest proces

Print

Evoluția tehnologiei și diversificarea gadgeturilor au schimbat în mod fundamental maniera în care oamenii parcurg conținutul în mediul digital. În prezent simplitatea și claritatea conținutului online tronează.

În articolul de astăzi vom analiza modul de parcurgere a unui text în mediul digital și vom vedea care sunt aspectele care pot eficientiza acest proces.

Notă: Ne vom referi cu precădere la conținutul prezent pe site-uri de știri, bloguri sau pagini de companii, și nu la cărțile în format digital, pentru că acolo lucrurile stau puțin diferit

Cum citim în mediul digital?

Cititul a devenit o activitate obișnuită a utilizatorilor de internet, în condițiile în care, aproape fiecare timp mort, este umplut cu lectura unui articol, răsfoirea unui site de știri sau a e-mailurilor personale.

Există foarte multe studii care tratează maniera în care oamenii citesc conținutul din mediul online, unele dintre cele mai complexe și, prin urmare, citate, fiind cele realizate de Jakob Nielsen.

Mai jos, cele mai importante idei desprinse din cercetările privind acest subiect.

În mediul online, cititorii scanează textele

Este prima acțiune pe care o fac, la un prim contact cu textele. În procesul de scanare, ei caută niște „cârlige”, o serie de indicii în funcție de care vor hotărî dacă vor citi sau nu textul în întregime. Există câțiva indicii „standard”, în funcție de care se ghidează majoritatea utilizatorilor.

Titlurile și subtitlurile

Titlurile sunt undițe pentru interesul fiecăruia, așa că, dincolo de conținut, dispunerea acestora în pagină, fontul și dimensiunea utilizate, alături de spațiere, sunt foarte importante.

Formatările aparte

Orice element distinct dintr-un bloc de text cu formatare uniformă va atrage atenția și va ține privirea asupra lui cu câteva secunde în plus.

Este cazul citatelor, al listelor sau al marcării unor idei mai importante.

Misiunea voastră va fi, deci, aceea să identificați cea mai bună formă în care pot fi puse în valoare aceste elemente, în așa măsură încât să agațe atenția utilizatorilor.

În online, cititorii acordă mai multă atenție conținutului aflat „above the fold”

Adică în acea parte a paginii care este vizibilă, fără să fie nevoie să se dea scroll. Iar cei care dau scroll, nu acordă o atenție la fel de mare conținutului dispus în această zonă.

Ce înseamnă acest lucru, pentru cei care sunt responsabili cu modul în care este structurat conținutul pe pagină? Că vor trebui să găsească o variantă de dispunere a conținutului, care să nu necesite o navigare „adâncă”, pe verticală.

Există o mulțime de variante în care utilizatorii pot naviga într-un site, care mai de care mai inedită; alegeți-o pe cea care e cea mai potrivită conținutului și contextului în care acesta este parcurs.

În online, cititorii caută structuri familiare

Lectura în mediul online este un proces intuitiv. Utilizatorii sunt obișnuiți cu o anumită dispunere a conținutului (de exemplu, de la stânga la dreapta) și o anumită standardizare a formatării (citatele puse cu italic, titlurile mai mari decât blocul de text etc.) și le vor căuta, în mod intuitiv.

Păstrați aceste șabloane de parcurgere a textului; în caz contrar, utilizatorii vor fi nevoiți să depună eforturi suplimentare pentru a găsi informația de care au nevoie.

Cum se poate îmbunătăți parcurgerea conținutului în mediul online?

Pentru a îmbunătăți experiența utilizatorilor, trebuie să înțelegeți întâi și întâi comportamentul oamenilor, modul de gândire, nevoile și așteptările lor. În funcție de toți acești factori, veți gândi forma și structura în care va fi prezentat conținutul.

Concret, iată câteva aspecta cărora e bine să le acordați o atenție aparte, atunci când creionați modul în care un conținut va fi citit.

 

Aspect și lizibilitate

Prima impresie contează. Utilizatorii care sunt obișnuiți să citească diferite tipuri de conținut în mediul digital au deja fixate o serie de standarde care vor să fie respectate.

Dincolo de latura estetică, forma în care este prezentat conținutul poate influența modul în care este perceput. De aceea, nu folosiți prea multe fonturi, întrucât s-ar putea să creați iluzia de ierarhizare a informațiilor în mod nejustificat.

Dacă vreți să evidențiați o idee, folosiți-vă mai degrabă de texte italic, îngroșate sau subliniate. Două fonturi, unul pentru text și altul pentru titluri, sunt de cele mai multe ori suficiente, pentru că oferă un aspect compact și continuitate. Câteva reguli de bază, legate de typography, găsiți în acest articol.

Țineți cont și de spațiere; fie că vorbim de o aplicație sau pagină web, marginile fac mai ușoară parcurgerea informației și ne trimit către un centru de interes. Spațiile dintre paragrafe, pe de altă parte, aerisesc textul și fac mai ușor procesul de scanare amintit mai sus.

Un rol important îl joacă și cromatica. De cele mai multe ori, mai puțin înseamnă mai mult, iar modalitatea în care alăturați culorile scoate anumite idei în evidență sau trimite ochiul către o zonă informațională importantă. Iar dacă aveți de-a face cu cantități mari de text, alegeți contraste care să nu obosească ochiul și așa solicitat de ecranele luminoase.

 

Arhitectura informației

Arhitectura informației are un rol fundamental în experiența de lectură a utilizatorilor din mediul online.

Organizarea conținutului, ușurința cu care pot fi reperate informațiile esențiale și modul în care sunt ierarhizate, toate acestea sunt factori de care depinde percepția utilizatorilor despre conținutul prezentat.

Cu cât structura este mai intuitivă și prevede acțiunile viitoare ale cititorilor, cu atât experiența cititului este mai plăcută.

De asemenea, așa cum am menționat mai devreme, sunt puțini cei care au timpul și răbdarea necesare să caute în mod activ o anumită informație.

Navigarea trebuie să fie și ea simplă, logică, să decurgă în mod firesc. Prea multe meniuri cu prea multe sub-meniuri induc, de cele mai multe ori, utilizatorii în eroare: încercați să evitați zonele aglomerate.

 

Conținut

Aspectul, organizarea sau modul de navigare gravitează în jurul conținutului și a modului în care este transmis.

Explicați celor responsabili de acestea că e bine ca textele să fie redactate în armonie cu structura pe care ați gândit-o, cu modul în care gândesc utilizatorii și cu nevoile și așteptările acestora.

***

Ideile menționate mai sus reprezintă doar niște elemente cu caracter general, legate de procesul de parcurgere a conținutului în mediul online.

Pentru a asigura o experiență de lectură cât mai intuitivă utilizatorilor voștri, este bine să cercetați cu atenție comportamentul acestora și să testați mai multe variante de structurare, dispunere și ierarhizare a conținutului, pentru a vedea care li se potrivește cel mai bine.