În Tips & Tricks

Designerul în centrul atenției: pregătirea de publicare

Pregatirea de publicare

Există un motiv foarte bun pentru care aceiași designeri au mereu parte de promovare media. Bineînțeles, calitatea muncii este un factor important, iar unii dintre ei chiar colaborează cu firme de PR și alte mijloace de promovare pentru a-și face cunoscute realizările. Cu toate acestea, nu este absolut obligatoriu să ai la dispoziție o mulțime de bani și o armată de PR-iști pentru a-ți face remarcată munca.

Designerii trebuie să aibă mereu lucrări pregătite de publicare în diverse publicații. Cu alte cuvinte, atunci când se ivește ocazia, trebuie nu doar să ai pregătite lucrările, ci să și știi cum să le prezinți și să îți transmiți mesajul către public. Să nu îți fie frică să îți lauzi munca!

Având în vedere că tocmai am publicat câteva editoriale vizavi de designerii începători în relația cu presa, mă simt obligat să ofer câteva sugestii, astfel încât orice designer să fie pregătit pentru promovarea lucrărilor. Urmează aceste sfaturi și vei fi pregătit atunci când va apărea oportunitatea, pentru a fi mulțumit de rezultate.

Pregătirea în avans

Arhivează-ți întotdeauna imagini din lucrări, prompt și în întregime.

  • Completează arhiva imediat ce termini un proiect
  • Pregătește 1-3 panorame/spread-uri/cadre din fiecare lucrare
  • Salvează imaginile în două versiuni
  • Rezoluție mare pentru tipar: 300 dpi – 20 cm x 25 cm (sau cât se poate de mare)
  • Rezoluție slabă pentru web: 72 dpi – 7.5 cm x 12.5 cm
  • Când ai lucrări tridimensionale, fă fotografii. Salvează poze și pentru web și pentru print (vezi punctul anterior)

Alissa Walker, autor, editor și blogger, oferă următorul pont:

Ca blogger, am nevoie de o imagine la rezoluție slabă și de un link, fie către proiectul postat pe site-ul tău, fie către o pagină care conține imagini și informații suplimentare, un loc de unde cei interesați să îți poată cumpăra lucrarea sau să o vadă în acțiune, doar adresa site-ului tău nu ajunge. Vreau să îmi direcționez cititorii către ceva foarte detaliat, pentru a afla mai multe.

Creează un document text cu informații despre proiect.

  • Trece informațiile de bază: anul în care a fost realizată lucrarea, numele, scopul lucrării, clientul.
  • Creează descrieri complete pentru toți cei care au fost implicați în proiect.
  • Creează un scurt studiu de caz la terminarea fiecărui proiect în care să explici:
  • Care a fost scopul/intenția proiectului?
  • Ce ți s-a cerut să obții?
  • Ce a conținut brieful de creație?
  • Cine a fost clientul și pentru ce produs/ serviciu/ idee ai lucrat?
  • Explică-ți alegerile în materie de estetică și spune cum a ajuns lucrarea la aspectul final.
  • Descrie structura, funcționalitățile, interacțiunile, materialele folosite. Cum te-au ajutat acestea să îndeplinești specificațiile din brieful clientului?
  • Confirmă rolurile tuturor celor ce au lucrat la proiect, inclusiv pe al tău, cu nume și funcție.
  • Obține de la client un citat vizavi de calitatea lucrării și a contribuției tale. Chiar mai bine, cere-i clientului să cuantifice rezultatul obținut într-un obiectiv de business.

Asigură-te că deții drepturi de promovare asupra lucrărilor realizate.

  • Trebuie să te asiguri că ai o clauză în contractul de proiect care să îți permită folosirea lucrărilor realizate pentru client în scop de auto-promovare. Astfel, vei putea să acorzi drept de republicare diferitelor publicații când va fi cazul.
  • Este posibil ca editorul să îți ceară să semnezi un consimțământ de publicare. Asigură-te că ai semnat acest document.

În cazul în care clientul nu îți permite să folosești proiectul pentru promovarea proprie, să nu trimiți lucrări din el spre publicare. Chiar dacă lucrarea este cel mai grăitor exemplu vizavi de calitatea muncii tale, nu o da la publicare. Inevitabil, art directorul publicației va dori să publice lucrarea, iar când va afla că nu poate face asta, va fi dezamăgit sau furios, fiindcă și-a irosit timpul.

Pregătește o descriere și fă-ți o fotografie de profil.

  • Scrie două versiuni de descrieri: una de o frază și una de 250 de cuvinte în care să rezumi cine ești și ce ai făcut.
  • Pregătește un CV și ține-l la zi – salvează-l în varianta PDF.
  • Fă-ți o fotografie de profil. Prelucreaz-o în Photoshop și ajusteaz-o în funcție de necesități.
  • Salvează-ți fotografia în două versiuni:
  • Rezoluție mare pentru tipar: 300 dpi pe 20 cm x 25 cm (sau cât se poate de mare)
  • Rezoluție slabă pentru web: 72 dpi pe 7.5 cm x 12.5 cm

Fii sociabil.

  • Nu ai nevoie de publicist, dar nu te aștepta ca vreo revistă să vină să îți bată la ușă. Ia legătura cu publicațiile pe care tu le urmărești și anunță-le că ai lucrări relevante. Adaugă o notă personală (la fel cum ai proceda cu o scrisoare de intenție) și fă cunoscut faptul că ești un cititor fidel al publicației (tuturor ne place să ne simțim aleși).
  • Deoarece jurnaliștii trebuie să propună editorilor subiecte pentru articole, ai putea să-i faci o propunere direct scriitorului. Nu înseamnă că te vei alege neapărat cu un articol, dar vei fi sesizat de un jurnalist pe care îl apreciezi.
  • Când vezi o oportunitate de înscriere, fă-o. Selecționarea lucrării de către o revistă de design pentru recenzii sau competiții aduce o foarte bună expunere și asociere.

Răspunde interesului ce ți se arată

Fii un colaborator eficient.

Când primești o ofertă de publicare:

  • Răspunde imediat. Anunță persoana care te-a contactat dacă ești interesat sau nu.
  • Citește cu atenția informațiile ce îți sunt trimise.
  • Răspunde în detaliu la toate întrebările, oferind informații adiționale acolo unde crezi că este cazul.
  • Răspunde întrebărilor în scris, va ajuta să nu fii citat greșit.
  • Notează-ți deadline-urile. Dacă ai nevoie de prelungiri de deadline, cere-le cât mai repede. Este foarte probabil să  nu ți se acorde, dar nu aștepta până în ultimul moment să afli asta.
  • Furnizează materialele (ex. imagini, credite, linkuri, consimțăminte) în formatul care ți se cere. Dacă specificațiile nu sunt clare, cere imediat clarificări.
  • Fii deschis spre alte discuții, dacă va fi cazul.
  • Nu obliga publicațiile să alerge după tine să obțină informațiile de care au nevoie. Fii cooperant și este posibil să obții alte editoriale sau apariții preferențiale.

Nu ești tu art directorul.

  • Trimite doar imaginile pe care vrei să le vezi publicate. Nu te plânge mai târziu că art directorul a ales lucrări vechi sau unele pe care tu nu le consideri a fi potrivite, dar pe care, până la urmă, tu le-ai dat. Dacă nu vrei să fie publicate, nu le trimite.
  • Dacă ai ocazia să vezi layoutul în care vor fi publicate lucrările înainte de momentul publicării, consideră-te norocos. Este un gest politicos și nu se practică foarte des.
  • Nu îi da indicații art directorului. Nu este un gest politicos.
  • Dacă dorești o schimbare, cere-o cât se poate de frumos și fii pregătit cu argumente puternice. Nu poate fi doar un moft personal.

Nu ești nici autorul.

  • Dacă autorul îți permite să vezi textul înainte de publicare, consideră acest gest a fi unul de politețe.
  • Vei vedea că un interviu telefonic cu un reporter îi va permite acestuia să te cunoască ceva mai bine, avantajul fiind că articolul va fi mai nuanțat. Dezavantajul este că nu ai cum să știi cât de bine se pricepe reporterul să transcrie cele discutate și s-ar putea să te fi citat greșit. Ai putea să optezi pentru a răspunde în scris sau foarte politicos să ceri să revizuiești articolul înainte de publicare.
  • Dacă ți se oferă varianta inițială, răspunde imediat. Corectează erorile reale. Orice alte modificări trebuie să fie însoțite de argumente și trebuie să fie permise de autor. Urmează acești pași imediat și în scris.
  • Este nepoliticos să stai multă vreme pe text și să ceri multiple revizuiri. Nu numai că denotă o lipsă de respect față de deadline-uri, dar e și foarte probabil că respectivele schimbări nu vor fi făcute.
  • Dacă vezi greșeli de ortografie, anunță.
  • Dacă vei dori să faci schimbări vizavi de gramatică și sintaxă, foarte probabil vei insulta autorul.
  • Ia aminte că autorii au editori și revizori, iar unele lucruri nu mai sunt controlate de autor.
  • Editorii au ultimul cuvânt vizavi de textele ce sunt publicate. Punct.

Din nou, ia aminte că este publicația altcuiva.

Deși este evident că o colaborare te ajută să te promovezi, ține minte că este publicația altcuiva, nu a ta. Este extrem de neprofesionist să ameninți că te vei retrage în ultima clipă din colaborare pentru că ești nemulțumit de vreun detaliu. Și este probabil să nu se întâmple nimic oricum, pentru că deja ai semnat consimțământul când ai furnizat materialele, deci articolul va fi publicat cu sau fără binecuvântarea ta.

Publicațiile de design sunt destul de puține și există o legătură strânsă între ele. Acestea comunică destul de frecvent, așadar nu îți strica relațiile. Dacă ești cooperant și mereu pregătit, se va găsi întotdeauna un cuvânt bun pentru tine.

Sursă imagine