În Tips & Tricks

Designul de ambalaj, un melanj între util și plăcut

Design ambalaj

Ambalajul este ultimul contact pe care consumatorii îl au cu un produs înainte de a-l cumpăra și de aceea este de foarte multe ori un factor decisiv în decizia de cumpărare. Însă dincolo de exigențele pe care trebuie să le atingă privind aspectul, un ambalaj trebuie să respecte o serie de criterii specifice și uneori rigide privind fiabilitatea și funcționalitatea sa.

Tocmai din aceste considerente, designul de ambalaj presupune acordarea unei atenții deosebite atât componentei estetice, cât și celei pragmatice. Care sunt calitățile pe care e bine să le aveți în vedere într-un proces de design de ambalaj, vedem în articolul de astăzi.

Util

Dintr-o perspectivă pragmatică, ambalajul unui produs are menirea de a proteja produsul, de a îi facilita consumatorului experiența cu acesta și de a oferi suficiente informații – la modul mai mult sau mai puțin explicit – despre proprietățile și modul de întrebuințare a produsului respectiv. Așadar, se impun o serie de principii care să vă ghideze modul în care gândiți un astfel de proiect.

Sursă imagine: Shutterstock
Sursă imagine: Shutterstock

1. Practic

E important ca ambalajul unui produs să fie practic. La modul concret, asta se traduce prin formă, dimensiune și funcționalitate. Cu alte cuvinte, dimensiunea, forma și modul în care va fi manipulat ambalajul de consumator au rolul de a facilita experiența acestuia cu produsul. În plus, ambalajul trebuie să protejeze produsul de umiditate, temperaturi extreme sau impactul cu anumite obiecte. De aceea, dacă vă raportați la contextul și modul de întrebuințare a produsului respectiv, puteți obține o perspectivă mai complexă asupra variantelor în care acesta poate fi prezentat.

Nu pierdeți din vedere nici modalitatea în care produsul va fi depozitat și transportat, căci și aceste două aspecte pot aduce modificări designului inițial.

2. Flexibil

E bine ca modul în care este conceput designul unui ambalaj să fie flexibil și să permită o eventuală extindere a produsului respectiv: introducerea unei linii noi, diversificate sau a unui sub-brand. E recomandat, din acest motiv, să aveți mereu o viziune pe termen lung asupra produsului și să proiectați un design care să lase loc de mici schimbări ulterioare, fără ca acestea să pericliteze esența identității de brand.

3. Realizabil

Dincolo de constrângerile menționate mai sus, mai există o limitare în ceea ce privește designul de ambalaje, și anume aceea impusă de companiile cu care colaborați pentru execuție. Mai precis, se prea poate ca forma pe care voi ați proiectat-o pentru un ambalaj să nu poată fi realizată așa cum ați proiectat-o, la acea dimensiune sau din acel material. De aceea, informați-vă care sunt posibilitățile de execuție încă din faza de concept, pentru a evita să depuneți eforturi inutile.

4. În conformitate cu prevederile legale

Contactul foarte direct dintre ambalaje și consumatorul final mai are o consecință cu caracter restrictiv asupra designului, și anume alinierea la prevederile legale. Fiind un mijloc de depozitare a produselor și totodată un mijloc de informare a consumatorilor, ambalajele trebuie să respecte o serie de reglementări legale privind nu doar materialele din care sunt confecționate, ci și cantitatea de informație pe care o pun la dispoziția consumatorilor și uneori chiar modul în care aceasta trebuie afișată.

5. Simplu

Ambalajul unui produs ar trebui să sugereze, în cele câteva secunde în care o persoană îi acordă atenție, care e funcția principală a produsului respectiv și, la modul ideal, care este brandul din spatele produsului. Faceți un exercițiu de imaginație și treceți prin fața ochilor câteva ambalaje ale unor produse cunoscute. Câte reușesc să bifeze ambele cerințe?

Secretul eficienței unui ambalaj este, ca în multe alte aspecte ale designului, simplitatea. Asta nu înseamnă că e de preferat să apelați la o abordare explicită și descriptivă a designului, eliminând orice formă de simbolistică, ci doar să nu pierdeți din vedere semnificația produsului pentru consumator și să vă lăsați ghidați de acest reper.

…Și plăcut

Așa cum spuneam în partea introductivă, designul de ambalaj e cel care diferențiază produsul pe raft. E cel care îl ajută să se detașeze de produsele concurente, să atragă atenția consumatorilor și să îi determine să ia o decizie de cumpărare favorabilă. Și toate acestea de la o distanță considerabilă față de consumatorul aflat în grabă și cu ochii împărțiți între zeci de produse similare. Are o misiune cam grea, nu-i așa? Să vedem așadar ca calități are un ambalaj care reușește să îndeplinească toate aceste criterii.

Sursă imagine: Shutterstock
Sursă imagine: Shutterstock

1. Diferit

Multitudinea de produse similare face ca originalitatea și memorabilitatea să fie unele dintre cele mai valoroase calități ale unui ambalaj bun. De aceea, se prea poate ca un design de ambalaj realizat impecabil să nu reușească să se distingă cu nimic pe raft, din simplul motiv că se încadrează într-un tipar reprezentativ pentru categoria respectivă de produse.

E greu să dai sfaturi concrete legate de ce anume poți face pentru a fi diferit, pentru că acest proces este unul subiectiv, de descoperire și extindere a limitelor creativității. Ar putea însă să găsiți utilă următoarea sugestie: odată ce ați terminat de cercetat ce face competiția directă, căutați inspirația pentru proiectul vostru în afara liniei de produse concurente: în artă, în natură sau în designul produselor total diferite de cel la promovarea căruia lucrați voi la un moment dat. Alegeți elemente „proaspete”, dar care reușesc să redea vizual esența produsului pe care îl aveți în vedere și respectă așteptările consumatorilor de la acesta.

O altă cale de a reflecta în ambalaj personalitatea unui produs este să vă luați inspirația din produsul însuși. Identificați proprietățile prin care acesta se diferențiază de produse similare și încercați să găsiți corespondente ale acestora pe care să le puteți reda la nivel grafic, în ambalaj. Poate fi vorba de formă, textură, gust, senzație etc.

2. Sugestiv

Nu subestimați puterea sugestivă a elementelor grafice atunci când realizați un design de ambalaj. Alegeți culorile, formele și simbolurile în funcție de senzația pe care vreți să o transmiteți consumatorilor. Dintre toate, cele care vă ajută cel mai mult să ieșiți în evidență sunt culorile. Numai că lucrurile sunt aici puțin delicate.

Pe de-o parte, oamenii asociază anumite produse cu anumite culori, în ceea ce privește ambalajele: guma de mestecat cu verde sau albastru, berea cu verde, produsele IT cu gri, alb și negru, cosmeticele pentru femei cu roz și mov etc. Așadar, anumite culori îi ajută să își dea seama despre ce fel de produs este vorba.

Însă pe de altă parte, așa cum am văzut mai devreme, pentru a vă distinge trebuie să faceți ceva diferit. Dar dacă sunteți de părere că apelarea la o gamă diferită de culori ar putea determina consumatorii să nu remarce produsul, atunci puteți păstra culorile pe care acesta le „revendică” și să încercați să aduceți ceva diferit la nivelul altor elemente, precum forma ambalajului sau typography.

3. Inventiv

Dacă e o calitate pe care oamenii să o aprecieze în unanimitate, aceea e inventivitatea. Dar nu o inventivitate doar de dragul inventivității, ci una care să le facă experiența utilizării unui produs mai agreabilă. Aceasta poate privi modul în care produsul este manipulat, modul în care se desface ambalajul, felul în care se poate purta sau depozita, maniera în care sunt prezentate informațiile despre produs, ș.a.m.d. Țineți minte că dincolo de factorii pragmatici prezentați în prima parte a articolului, doar cerul este limita.

***

Acestea ar fi principalele calități pe care ar trebui să le aibă un ambalaj de produs, pentru a atrage atenția și a influența în mod pozitiv decizia de cumpărare. Vom reveni înr-un articol viitor cu o serie de exemple de ambalaje creative și eficiente, care să vă servească drept inspirație.

Sursă imagine: Shutterstock