În Tips & Tricks

Gamification în aplicațiile mobile

reprezentativa

Sute de aplicații mobile apar zilnic în magazinele dedicate; din ce în ce mai inovative, mai amuzante, mai îndrăznețe, se întrec în a atrage atenția utilizatorilor și a îi determina să le descarce. Ce se întâmplă însă după acest moment, este partea cea mai dificilă. Statistic vorbind, doar 25% dintre aplicații supraviețuiesc după primele trei luni. Tot statistic vorbind, s-a demonstrat că acele aplicații care exploatează corect elementele de gamification au șanse mai mari la o viață lungă. Ce presupune, la modul concret, acest lucru, vedem în articolul de astăzi.

Atunci când am abordat subiectul indicatorilor de performanță a aplicațiilor mobile, am menționat că rata de retenție a acestora este unul dintre indicatorii de bază pe care dezvoltatorii îi au în vedere. Cei mai mulți dintre utilizatori abandonează o aplicație pentru că aceasta nu le oferă motive să nu o facă. Dacă ne gândim că există zeci de aplicații distincte care rezolvă una și aceeași problemă, ne putem da seama cu ușurință că simpla acoperire a unei nevoi nu este suficientă; diferența o face modul în care această nevoie este îndeplinită.

Toată ideea din spatele conceptului de „gamification” este exact aceasta: să transformi o acțiune altfel plictisitoare într-o experiență plăcută și memorabilă, o aventură care să te motiveze și pe care să îți dorești să o repeți. Înainte însă de a vă apuca să introduceți tot felul de sisteme de puncte, steluțe și badge-uri, gândiți-vă că aceste funcționalități răspund unui comportament și unui mod de gândire specific publicului vostru țintă.

Dincolo de aceste particularități, putem identifica un schelet unanim valabil structurilor bazate pe gamification, și anume:
• O experiență centrată pe „jucător”;
• O misiune clară;
• Un set de reguli bine stabilit;
• Un sistem clar de recompense.

Să vedem acum la ce se referă fiecare dintre acestea.

O experiență centrată pe „jucător”

Sursă imagine: Shutterstock

A pune pe primul plan utilizatorul înseamnă, în primul rând, a îl cunoaște foarte bine. Ajută în acest sens realizarea unei persona, un fel de portret robot care să cuprindă atât date socio-demografice, cât și informații privind stilul de viață al acestuia, motivații, așteptări.

Pe acest profil se vor baza toate deciziile ulterioare privind mecanismele de funcționare și designul aplicației, așa că este foarte important să îl abordați cu atenție, în cele mai mici detalii și să luați în calcul toate variabilele.

Acest tip de abordare puternic umanizată transformă etapele de parcurgere a aplicației într-o mini-aventură, o călătorie pe parcursul căreia voi o să ghidați, recompensați și informați în permanență utilizatorul cu privire la pașii următori. În acest fel, experiența va fi una consistentă, cu un început și un final clar, iar funcționalitățile aplicației vor fi mijloace prin care utilizatorul realizează anumite acțiuni.

O modalitate eficientă în acest sens este crearea unui fir narativ în interiorul aplicației, care să transforme utilizatorul într-un personaj, iar experiența acestuia într-o poveste, presărată cu obstacole pe care utilizatorului trebuie să le treacă și pentru care, în mod normal, va fi recompensat. Această perspectivă e utilă mai ales atunci când aplicația este destinată unor acțiuni mai complexe și nu foarte plăcute, pentru că maschează efortul pe care utilizatorul trebuie să îl depună.

Clarificarea misiunii principale

Sursă imagine: Shutterstock

Această etapă presupune stabilirea unor aspecte definitorii pentru experiența ulterioară a utilizatorului: ce doriți voi, ca dezvoltatori, de la cei care vor folosi aplicația respectivă și ce așteptări au aceștia de la ea. O experiență de calitate va sta la intersecția acestor două coordonate.

Înainte de a trece la următorul aspect, trebuie menționat că așteptările utilizatorilor de la o aplicație nu se referă doar la rezolvarea unei probleme, ci și la modul în care problema este rezolvată. Gândiți-vă la impresia generală pe care o lăsați utilizatorilor, nu doar la rezultatul final al experienței acestora cu aplicația.

Să presupunem că ați dezvoltat o aplicație care funcționează ca un jurnal vizual, în care utilizatorii să poată colecta imagini reprezentative de peste zi, care rezumă sugestiv experiențele lor din ultimele 24 de ore. Nu este suficient ca aplicația să permită realizarea și gruparea de fotografii, ci să facă acest lucru într-un mod cât mai plăcut și comod pentru cel care o folosește. Spre exemplu, posibilitatea de a prelua fotografii din conturile de rețele sociale sau din galeria personală v-ar putea fi de folos în acest sens.

Stabilirea regulilor de conduită

Sursă imagine: Shutterstock

Odată clarificate aspectele menționate anterior, trebuie să stabiliți un set clar de reguli care vor modela comportamentul utilizatorului în cadrul aplicației. Regulile vor seta ce poate utilizatorul să facă și în ce fel, accentuând cum vor duce acțiunile sale la rezolvarea unei probleme sau satisfacerea unei nevoi.

Stabiliți când și cum pot fi recompensați, când și cum pot fi penalizați – dacă e cazul. Fiți consecvenți în atribuirea de recompense și asigurați-vă că sunt direct proporționale cu acțiunile care le generează. Orice dezechilibru între efortul depus și rezultatele obținute poate duce la abandonarea aplicației.

Definitivarea sistemului de recompense

Sursă imagine: Shutterstock

Desprins din regulile generale de funcționare a aplicației, sistemul de recompense este de multe ori motorul care determină ca o acțiune să aibă sau nu loc. Există o varietate de posibilități prin care puteți recompensa utilizatorii pentru timpul petrecut în aplicație și acțiunile lor: puncte, badge-uri, reduceri, vouchere etc. Alegerea o veți face în funcție de profilul utilizatorului și așteptările pe care le aveți de la acesta.

Indiferent de varianta pe care o veți alege, ea se va încadra într-una dintre următoarele două categorii:
• Intrinseci (de natură internă: curiozitate, pasiune pentru un anumit subiect, dorința de a ști);
• Extrinseci (de natură externă: putere, faimă, prestigiu, bani – virtuali sau reali, trofee, titluri).

Înainte de a vă hotărî cu privire la o variantă sau alta, gândiți-vă ce anume îi poate motiva pe utilizatorii aplicației voastre să adopte o anumită formă de comportament. Vor realiza o anumită acțiune din curiozitate, din dorința de a se relaxa, de a se amuza sau de a își confirma superioritatea într-un anumit domeniu? Fiecăruia dintre aceste tipuri de motivații îi va corespunde un anumit tip de recompensă.

De asemenea, aveți în vedere faptul că e recomandat ca recompensele să se lege de acțiuni ulterioare. Utilizatorul nu are ce face cu multitudinea de puncte acumulate, iar bucuria de a le fi câștigat se pierde repede. Însă dacă acestea îi pot îmbogăți cu ceva experiența de utilizare (acces la funcționalități aparte, beneficii materiale etc.), atunci va fi motivat să le obțină în continuare. Astfel, experiența acestuia în aplicație va avea un caracter ciclic: utilizatorul realizează diferite acțiuni care îi aduc beneficii și care îi permit să realizeze alte acțiuni ș.a.m.d.

Însă nu e chiar așa simplu

Sursă imagine: Shutterstock

Nu orice implementare a elementelor specifice jocurilor este eficientă. Dimpotrivă, ea va face mai mult rău decât bine dacă nu există o strategie în spatele implementării acestor mecanisme și un simț al măsurii foarte bine pronunțat. Ca să evitați un potențial eșec, iată câteva sfaturi care vă pot fi de folos:

Nu aglomerați aplicația cu prea multe funcționalități

Cele mai frumoase experiențe sunt cele simple. O structură limpede, cu un sistem clar de recompense și cu un parcurs bine definit al acțiunilor reprezintă factori de succes ai aplicației voastre. Nu supra-aglomerați modul de funcționare a acesteia cu toate variantele de recompense posibile, pentru că veți deruta utilizatorul și își va pierde motivația de a o utiliza.

În acest sens, e recomandat ca diferitele funcționalități să fie puse la dispoziția utilizatorilor în mod progresiv, pe măsură ce aceștia avansează în interiorul aplicației. Cu alte cuvinte, oferiți o primă experiență simplă și atractivă și adăugați-i elemente treptat, în funcție de nivelul de familiarizare a utilizatorului cu aplicația.

Nu uitați de misiunea principală

Se întâmplă adesea ca mecanismele de joc să acapareze toată experiența utilizatorului, neglijând scopul inițial pentru care a fost creată aplicația. Dincolo de badge-uri frumos desenate și textele atrăgătoare care întâmpină utilizatorul, trebuie să rămână o parte utilă, de interes pentru acesta.

Monitorizați și ajustați din mers

Fiți cu ochii pe modul în care utilizatorii folosesc aplicația și ajustați elementele care nu funcționează cum ați prevăzut. Adaptați în permanență funcționalitățile la nevoile și așteptările utilizatorilor, deoarece acestea au un caracter dinamic și evoluează de-a lungul timpului și de la o situație la alta.

În loc de concluzie, iată câteva exemple de aplicații care au integrat cu succes elemente specifice jocurilor. Dacă știți și voi alte exemple – pozitive sau negative – le așteptăm în comentarii.

Sursă imagine: Shutterstock