În Tips & Tricks

Lecții de învățat din campanii de e-mail marketing reuşite

campanii-email

Deși suntem asaltați în fiecare zi de e-mailuri pe care nu le citim, multe nesolicitate (spam-ul nostru cel de toate zilele), uneori ni se întâmplă ca un e-mail de la un brand cunoscut să ne facă să zâmbim sau să ridicăm câte o sprânceană. Acestea sunt în general e-mailurile care ne intrigă și ne fac să dăm câte un click. Cu alte cuvinte, sunt exemple de campanii de e-mail marketing de succes.

 

Conform unui studiu realizat de portalul Statista, numărul utilizatorilor de e-mail va crește până în 2019 la 2,9 miliarde.

 

Un alt studiu, realizat de către Adobe în 2016, arată că cititul e-mailurilor este, cel puțin în societatea americană, o parte importantă a vieții cotidiene:

  • mai puțin de 10% dintre respondenți se declară enervați atunci când cineva își verifică e-mailurile în timpul unei conversații;
  • 50% dintre respondenți numesc e-mailul ca fiind canalul preferat în comunicarea cu brand-urile preferate.


Aceste date arată ca e-mail marketingul nu a murit. Doar s-a transformat de la an la an, s-a adaptat schimbărilor din lumea de business.

 

Pe la începuturile sale, în anii 90, e-mail marketingul cucerea prin inovație – era încă un canal neexplorat.

 

În ziua de azi însă, o dată cu dezvoltarea social media și cu folosirea abuzivă a e-mailului (a spam-ului pe care îl urâm cu toții), nu mai e chiar atât de ușor să faci e-mail marketing convingător. Însă nu e imposibil.

 

Ingrediente pentru o campanie de e-mail marketing de succes

Care e rețeta unei campanii de succes? Poate un pic de creativitate, niște cuvinte frumoase și o ofertă bună?

 

Cum poate ați ghicit deja, nu există o ”rețetă” a succesului. Orice campanie trebuie să țină cont de foarte mulți factori (vocea brandului, scopul campaniei, caracteristicile publicului-țintă etc.) și în același timp să dea dovadă de originalitate și creativitate.

 

Însă, per ansamblu, putem identifica câteva elemente care pot fi decisive în crearea unei campanii de e-mail marketing de succes:

 

  1. Un scop clar:

Care este scopul campaniei? Stabilirea unui scop poate părea a fi un pas destul de evident, însă de multe ori e ușor să te concentrezi pe găsirea unor idei creative și să pierzi din vedere esențialul.

Iar dacă nu ne e clar ce vrem să obținem în urma campaniei noastre, nu ne vom atinge scopul.

Un e-mail bine construit ghidează cititorul spre o acțiune, fie că e vorba de citirea unui articol, de completarea unui chestionar sau de cumpărarea unui produs. Acest lucru se face atât prin mesaj, cât și prin includerea unui call-to-action (CTA) clar.

 

  1. Conținut interesant

Sau, ca să folosim un englezism, conținut ”catchy”: primul contact cu e-mailul trebuie să stârnească interes și/sau curiozitate, să ”prindă” cititorul.

Prima interacțiune cu un e-mail e subiectul (subject line), iar dacă un e-mail nu reușește să atragă atenția de la prima interacțiune, are șanse mari să fie neglijat. E important apoi ca prima parte a e-mailului, fie ea imagine sau text, să mențină interesul stârnit de subject line.

 

  1. Targetare și segmentare

Se zice că adesea contează calitatea, nu cantitatea. În cazul nostru, regula se poate aplica definirii publicului unei campanii.

De multe ori poate fi o idee bună să segmentăm publicul-țintă pentru a putea oferi campanii cât mai personalizate. O campanie care nu e relevantă va fi ignorată, pe când una personalizată are mai multe șanse să stârnească interes.

 

  1. Monitorizare și adaptare

Experiența e mama învățăturii, iar fiecare campanie trimisă ar trebui să ne aducă mai multă experiență.

Pe lângă analizarea și monitorizarea fiecărei campanii pentru a identifica ce funcționează și ce nu, testarea campaniilor (A/B testing) poate fi de mare ajutor.

Prin A/B testing se pot testa diverse aspecte ce pot influența succesul unei campanii:

  • subject line – ce subject line duce la un open rate mai mare?
  • CTA – ce CTA duce la un click rate mai mare?
  • grafică sau culori – influențează culorile click rate-ul?
  • ziua sau ora trimiterii campaniei

 

  1. Marketing Automation

Conceptul de ”marketing automation” implică setarea de campanii automate, cel mai adesea în funcție de anumite acțiuni făcute de utilizatori.

Instrumentele specifice permit targetarea personalizată a utilizatorilor în funcție de diverși factori: timp petrecut pe site, ultima campanie de e-mail deschisă, timpul care a trecut de la ultima achiziție, aniversări etc., iar acest lucru poate îmbunătăți considerabil relația utilizatorului cu brandul.

Mesajul potrivit la momentul potrivit poate face o mare diferență.

Bune practici: exemple de campanii de e-mail marketing de succes

Teoria e bună, dar de multe ori practica ne învață cele mai multe lecții. Din fericire, nu trebuie să învățăm doar din propria experiență – putem să ne lăsăm inspirați și de ce au făcut alții:

 

  • Buzzfeed – creativitate și umor

Site-ul de entertainment Buzzfeed  e unul popular în toată lumea și muți dintre noi am dat click măcar o dată pe un articol de-al lor, fie că era unul cu pisici sau cățeluși, fie unul cu și despre mondenități.

Buzzfeed e un brand puternic care, le fel ca pisicile pe care ni le arată adesea, a cucerit internetul.

Ce e important de remarcat e că Buzzfeed e un brand consecvent, care își păstrează ”vocea” pe toate canalele folosite, inclusiv în campaniile de e-mail.

BuzzFeed-Email1-Exemplu

E-mail-urile celor de la Buzzfeed sunt, la fel ca articolele lor: amuzante și originale. Până și un banal e-mail de confirmare ne face să zâmbim.

BuzzFeed-Confirmation-Email

 

 

  1. Charity: water – un bun exemplu de e-mail automation

Automatizarea în e-mail marketing nu trebuie să fie generică și plictisitoare. Notificările automate poate sunt puțin mai dificil de implementat, însă pot face o diferență imensă în ceea ce privește comunicarea cu utilizatorii.

 

O campanie interesantă în acest sens e cea de la Charity: water. Deși campania poate nu a fost foarte cunoscută pe la noi, intră în categoria exemplelor de ”așa da”. Charity: water este o organizație non-profit care dorește să ofere apă potabilă locuitorilor din țările în curs de dezvoltare.

charity-water-email-example-from-hubspot

 

Organizația folosește email-ul pentru a își informa susținătorii cu privire la ce se întâmplă cu donațiile lor – pas cu pas. Oferă așadar atât transparență, cât și sentimentul de implicare al cititorilor.

 

  • Grammarly – concis și eficient

Grammarly este un tool de proofreading popular printre cei din industria creativă, mai ales copywriteri sau content writeri. Iar Grammarly își cunoaște publicul-țintă foarte bine.

Campaniile lor de e-mail sunt în primul rând concise și directe – doar marketerii nu au timp de pierdut cu e-mailuri inutile, nu?

Design-ul e și el ”curat”, iar textul e la subiect.

Grammarly-Upselling-Email

 

 

  • Hootsuite – un proces de onboarding simplificat

Hootsuite este un tool foarte popular de social media marketing. În promovarea sa, Hootsuite mizează pe simplitate și ușurință în utilizare – în fond, e un instrument care ar trebui să facă viața oamenilor de marketing mai ușoară.

Acest lucru se reflectă și în e-mailurile trimise o dată ce câștigă un utilizator nou.

Hootsuite-Onboarding-Email-Great-SubjectLine

Mesajul este clar: Hootsuite e un instrument ușor de folosit și intuitiv, care nu are nevoie de o introducere prea lungă.

Mai mult, te va ajuta să economisești timp, deci să nu mai sari peste micul dejun – un subject line care îți atrage atenția imediat.

 

  • Dropbox – practic și neintruziv

Un alt exemplu de brand care alege simplitatea este Dropbox. Acesta nu trimite prea multe e-mailuri utilizatorilor, iar pentru cele pe care le trimite folosește un conținut minimalist.

 

Un exemplu bun în acest sens este e-mailul folosit pentru ”reactivarea” utilizatorilor ce nu au mai folosit serviciile Dropbox de mult:

Dropbox-Email-Edited

Simplu și personal – un exemplu de e-mail care îți aduce zâmbetul pe buze.

***

Ar mai fi multe campanii de analizat și multe lecții de învățat. Dar indiferent de scopul și tonul unei campanii de e-mail marketing, relevanța și creativitatea vor fi întotdeauna importante.

Voi ce e-mailuri interesante ați mai primit în ultima vreme?


corina-profile-pic

Corina Mărcuţi, Marketing Specialist @Syneto

Fata ”de la litere” care s-a transformat în om de marketing. Full-time online marketing specialist din 2010. Îmi plac cuvintele frumoase, cărțile bune, pisicile (mai ales a mea) și cafeaua aromată.