În Tips & Tricks

Microcopy sub lupă: formularea conținutului pentru interfețe

microcopy

Dacă obiectivul tău este să proiectezi și să lansezi un site impecabil, user-friendly, care să aducă valuri de trafic, atunci evită pe cât posibil sfatul de a „nu te pierde în detalii”. Ai stabilit structura, ai definit designul, ai stabilit conținutul, ai optimizat totul, mai e ceva de facut? Bineînțeles: microcopy-ul.

Termenul de microcopy a fost lansat de Joshua Porter, director al departamentului de UX în cadrul HubSpot, și reprezintă acele părți de text scurt din cadrul interfeței grafice, care ghidează și lămuresc vizitatorul în realizarea unui proces din cadrul site-ului.

Indicațiile pentru completarea unui formular online, cuvintele asociate realizării unui cont sau abonării la un newsletter, mesajele de confirmare, mesajele de eroare, îndemnurile la acțiune, toate acestea intră în migăloasa categorie a microcopy-ului.

Efectul macro al microcopy-ului

Realizat bine, acesta ușurează drumul către conversie. Informează, clarifică, reasigură și implică vizitatorul. Iar un vizitator implicat este mai ușor de convins.

La polul opus, un microcopy prost formulat, plasat unde nu trebuie sau absent din locurile necesare, poate genera confuzie, poate frustra și afecta credibilitatea site-ului. Probabil am avut cu toții una sau mai multe experiențe de cumpărături online sau înregistrări în care ați abandonat sesiunea pentru că fie procesul era neclar, fie pentru că primeați o anumită eroare fără niciun indiciu de cum ați putea-o remedia. În aceste cazuri, vorba „nu există o a doua șansă pentru o primă impresie bună” se aplică foarte bine.

În ambele situații, partea de microcopy a jucat un rol major în decizia de a rămâne sau a pleca de pe site.

Microcopy-ul este extrem de contextual, de aceea este atât de valoros pentru experiența de navigare în site. El trebuie să răspundă întrebărilor, nelămuririlor, preocupărilor celor care accesează site-ul, chiar în acel moment.

Și pentru că este atât de contextual, adesea nu este ușor de intuit. În realizarea conținutului pentru interfețe, fiecare cuvânt contează. Nu există text de umplutură. Fiecare formulare trebuie să transmită ceva important pentru vizitator. Asta face ca strategia de conținut, precizia și stilul să fie esențiale în conceperea părții de microcopy.

Dacă am căzut de acord asupra ideii de mai sus, haideți să vedem cum putem trece la fapte și îmbunătăți aceste detalii de conținut online. În cele ce urmează, voi puncta câteva aspecte pe care e recomandat să le luați în considerare pentru un microcopy mai eficient.

1. Poartă o conversație

Sursă imagine: Shutterstock
Sursă imagine: Shutterstock

Nu fi prea formal. Am văzut o mulțime de website-uri cu formulări robotice, cu limba de lemn plină de clișee și cuvinte mari și rigide. Mesaje ca „Au fost detectate erori în completarea formularului. Vă rugăm revizuiți.” te fac să te gândești că întreaga companie din spatele site-ului este condusă de niște automate.

O reformulare mai prietenoasă, care să păstreze tonul corporate, dacă acesta este specific companiei, dar care să îți transmită faptul că mesajul a fost scris de un om al echipei, va fi mult mai bine primită: „Ne pare rău! A apărut o eroare. Te rugăm să încerci din nou.”

Ai grijă totuși ca adresarea să nu devină prea prietenoasă. Există o linie fină între un microcopy natural și unul forțat-natural care arată, de fapt, cât de disperat ești să pari interesant.

Ca exemplu de microcopy prietenos, formulat în stil conversațional, este clasicul mesaj din statusul de Facebook – „What’s on your mind?”. Este atât de natural, încât imediat îl asimilezi, iar tonul vocii folosit vorbește despre stilul relaxat de comunicare și personalitatea Facebook.

O variantă ca: „Introdu statusul tău aici” ar fi fost corectă, dar nu potrivită. Și aici intervine acea linie fină între a face conținut după reguli versus a adapta regulile la propriul stil.

Și tot legat de Facebook și de puterea microcopy-ului, de Ziua Recunoștinței, Facebook a schimbat statusul „what’s on your mind?” cu „what are you thankful for?”. Un microcopy formulat pe același principiu conversațional, însă adaptat contextului. Rezultatul? Oricine intra pe Facebook în acea zi avea parte de un stream cu mesaje care începeau cu „Sunt recunoscator pentru …” – exemplu de cum o mică modificare poate redefini conținutul Facebook pentru o zi.

2. Oferă o experiență pozitivă

Ultimul lucru pe care îl vrei atunci când vizitatorul tău completează un formular este acela de a se simți depășit de situație, frustrat. Sau mai rău, prin adresare să îi transmiți că nu stă prea bine la capitolul inteligență. Pentru diversele erori care pot apărea în completarea unui formular sau în procesul de înregistrare, folosește cuvinte de încurajare. Punctează-i clar problema și adaugă o formulare simpatică.

Un exemplu potrivit este acest mesaj de la Google +:

google+

3. Fă teste de bun simț

Până să ajungem să organizăm focus grupuri selectate după „n” criterii și să petrecem multe ore cu analiza rezultatelor, haideți să facem mai întâi ceva de foarte bun simț. Testează procesele din cadrul site-ului tău apelând la prieteni, familie sau colegi. Roagă-i să îndeplinească anumite sarcini în timp ce tu stai frumos deoparte și ești atent. În ce punct anume apar neclarități? Ce mesaj este dificil de înțeles? Unde anume ar avea nevoie de informații/explicații în plus? Cum li se pare adresarea din indicații? Răspunsurile la aceste întrebări îți vor oferi informații prețioase. Nu le ignora.

4. Nu face pe deșteptul. Și nici pe comicul.

O formulare mai ieșită din comun a microcopy-ului standard atrage atenția și oferă o experiență mai inedită. Însă pentru asta, trebuie să te gândești bine la cum va suna formularea respectivă și după ce vizitatorul o vede de 20 de ori. Cât despre partea comică, în general microcopy-ul nu este locul unde să faci glume, pentru că se învechesc rapid și efectul poate fi invers celui urmărit.

În articolul său „Cinci feluri în care să nu scrii microcopy”, Neil Wheatly ne spune că atunci când un brand se străduiește prea tare să pară interesant, ajunge să transmită prin formulările sale disperarea de a capta atenția cu orice preț.

5. Păstrează textul scurt și folositor

Un microcopy este bun atunci când nu îți dai seama de prezența lui, dar îți sunt clare toate acțiunile pe care dorești să le faci în cadrul site-ului. Rolul lui nu este acela de a atrage atenția asupra sa, ci acela de a conduce utilizatorul către punctele cheie ale site-ului (înregistrare, cumpărare, descărcare etc.). Nimeni nu va fi interesat de explicații complexe atunci când dorește să treacă la fapte.

De aceea, este importantă păstrarea unei formulări cât mai succinte, care să lămurească în cât mai puține cuvinte. Iar dacă ar fi să fac o comparație, aș asocia microcopy-ul cu un păpușar care pune în mișcare povestea cu personajele principale de pe scena site-ului. Acesta nu se vede, însă felul în care mânuiește păpușile are un rol major în derularea poveștii.

6. Nu abuza de microcopy și păstrează personalizarea lui în limite decente

Într-adevăr, rolul acestuia este să îndrume, să lămurească, să ofere acei declanșatori pentru a trece la fapte, însă nu la orice pas. Inserează microcopy doar acolo unde este neapărat nevoie și ai grijă să nu te transformi într-un site „cicălitor”.

Cât despre personalizare, dacă vrei totuși să nu lași să scape microcopy-ul fără figuri de stil, cel mai potrivit loc este să le aplici în mesajele din paginile 404 sau mesajele de confirmare. De evitat în navigare, în denumirea câmpurilor, în fragmentele de text instrucțional sau mesajele butoanelor. Diferența dintre cele două categorii este că în prima, vizitatorul a făcut deja o acțiune. În cea de-a doua, urmează să o facă și nu vrei să îi distragi atenția, ci doar să îl informezi clar, la obiect și convingător.

Sursă imagine
Sursă imagine

7. Îndepărtează grijile

Așa cum am menționat într-un articol trecut legat de call to action (parte din categoria microcopy-ului), atunci când vrei ca utilizatorul să acționeze în site-ul tău, trebuie mai întâi să îi spulberi orice preocupare, nelămurire, grijă sau nehotărâre legată de acțiunea respectivă. L-ai liniștit, l-ai ochit, l-ai nimerit.

Detectează acele puncte din site-ul tău unde această nevoie de reasigurare și lămurire poate apărea și intervino cu microcopy-ul potrivit. De regulă, e bine să ai pregătită o formulare de acest gen pentru următoarele zone comune:

  • Newsletter
  • Atunci când ceri vizitatorilor să se înscrie, informează-i legat de frecvența newsletter-ului și despre faptul că nu vei folosi adresa lor pentru spam.
  • Formular
  • La completarea câmpurilor, indică-le care anume se pot modifica ulterior. Astfel îndepărtezi tensiunea acestora legată de completarea corectă din prima.
  • Butoane
  • Adaugă verbelor de acțiune din butoane câteva cuvinte care să explice ceea ce va primi vizitatorul în urma acțiunii.
  • White paper
  • Fă un rezumat al principalelor efecte pe care citirea documentului le are asupra afacerii, vieții personale, carierei etc. Pune accentul pe numere.

***

În loc de final, vă las cu o listă de resurse pline cu informații practice despre cum să îmbunătățiți partea de micro-conținut pentru a fi eficientă. Enjoy and deploy!

    1. Cum să previi un microcopy ineficient;
    2. O colecție de screenshot-uri care afișează o serie de microcopy-uri folosite în diverse aplicații web, mobile și în designul de produs;
    3. Un ansamblu de microcopy-uri eficiente;
    4. Puncte cheie în crearea unui microcopy;
    5. Microcopy pentru începători.

Sursă imagine: Shutterstock