În Tips & Tricks

Primii paşi în crearea unei campanii de cross-media storytelling

cross-media-campanie

Hai să le luăm pe rând: cross, adică la intersecție; media, se referă la canale de comunicare, care pot fi online sau offline; story, adică o poveste, fie ea pur artistică sau pusă în slujba unui brand; telling, mai exact comunicarea acestei povești.

Cu alte cuvinte, este procedeul prin care o poveste este spusă pe mai multe canale, fiecare dintre medii aducând ceva diferit și nou, deși contribuie la aceeași idee principală. Ca un puzzle, în care fiecare piesă conține o parte de sine stătătoare a poveștii și în același timp contribuie la campania-mamă.

Având în ultimul timp la dispoziție atât de multe canale: Facebook, cinema, Youtube, tv, Snapchat, outdoor, Instagram, indoor, bloguri, toate cunoscute deja și populare între categorii de oameni din cele mai diverse, putem să le folosim pe toate într-o campanie, pentru a construi o poveste complexă, dinamică, actuală.

cross-media

Și fiindcă cel mai bine înțelegem când ni se arată ceva, hai să luăm un exemplu concret. Să spunem că o bancă decide să îți ofere un instrument online (o aplicație) prin care îți setezi un obiectiv (să strangi bani pentru un vis) oferindu-ți tool-uri de management financiar, provocări săptămânale și tutoriale despre cum să trăiești cu mai puțini bani. Ce ar putea face pe fiecare canal în parte ca să comunice această poveste?

 

  • Facebook: încurajarea de a posta pe profilul tău o poză cu acceptarea provocării săptămânale, cu hashtag, pentru a crește mai mult șansele de a te ține de cuvânt
  • Cinema: un clip teaser, făcut ca un trailer cu povestea unui personaj care începe aventura unei vieți cu doar 10 lei/ zi timp de 1 lună
  • Youtube: reality show cu clipuri scurte în care un actor sau influencer iese în oraș și trebuie să se descurce cu cei 10 lei/ zi
  • TV: introducerea unui personaj într-un show de comedie care să îi determine pe ceilalți să își stabilească un vis pentru care să strângă bani pentru asta (să facă piața în Singapore, să înoate cu delifinii etc.)
  • Snapchat: crearea de Stories cu oameni care merg la evenimente gratuite și arată cum se distrează acolo și a unui geo-filter pentru când ești acasă și te distrezi – #thereisnoplacelikehome
  • Outdoor: Plasarea în fața câtorva supermarketuri mesaje de tipul: vrei să vezi Spania sau să cumperi prea mult și de data asta? alături de imaginea unui bon foarte lung
  • Instagram: Poze din locuri gratuite sau activități mișto pe care le poți face fără bani
  • Indoor: Plasarea unor oglinzi human-size la intrarea în clădiri de birouri cu diverse accesorii lipite pe ele, de exemplu rochii de plajă și un background de plajă, ca și când ai fi acolo, cu îndemnul de a intra pe site și a munci pentru a-ți atinge visul
  • Bloguri: Implicarea câtorva bloggeri care să își seteze și ei un obiectiv pentru care să strângă bani și să țină un jurnal pe blog despre alegerile pe care le fac zi de zi pentru a-l îndeplini

Bineînțeles, sunt idei care se pretează mai bine acestei abordări 360, de obicei cele care pot avea o componentă video și un tone-of-voice fun.

Să vedem în continuare un set de to-do-uri pentru crearea unei campanii de succes și câteva exemple reale.

 

  • Pornește de la un insight bine definit, un adevăr care leagă consumatorul de produsul tău și conturează un concept creativ care săți placă, pornind de la el.
  • Cunoaște-ți audiența: care sunt canalele cele mai relevante pentru atingerea lor, care sunt lucrurile pe care le apreciază, care îi atrag sau pe care le disprețuiesc, cum arată o zi obișnuită din viața lor?
  • Alege canalele relevante, ordonează-le în funcție de importanță și împarte bugetul pe care îl ai alocându-i fiecăruia o parte.
  • Crează conținut pentru fiecare din canalele alese, ținând cont de specificul lui și având în minte puzzle-ul menționat mai sus
  • Implică pe cât posibil audiența în crearea de conținut.

Exemple: