În Tips & Tricks

Recomandări pentru ca pitch-ul tău să treacă de inbox-ul jurnaliştilor

pitch-media

Un studiu american din vara anului 2014 menționa că jurnaliștii petrec, în medie, mai puțin de un minut pentru a citi un comunicat de presă. Fără a explora toate detaliile cuprinse în fraza anterioară, haideți să ne uităm puțin la harta online-ului de la acea vreme.

 

În același an s-a atins, pentru prima oară în istoria internetului, cifra de un miliard de website-uri active. Între timp, alte 300 de milioane de website-uri au încercat să ocupe un loc în marea pânză virtuală. Dacă ne uităm și mai în detaliu, aflăm că sunt peste 47 de milioane de oameni care citesc bloguri și asta doar în SUA.

 

În plus, să nu uităm și de evoluția spectaculoasă a rețelelor de socializare Instagram, Snapchat, precum și orientarea accentuată către conținutul video care a ajutat YouTube-ul să câștige teren digital, fiind în acest an al doilea cel mai popular instrument de social media, după cele peste 2 milioane de conturi active de Facebook.

 

Tendința este (aproape) clară: oamenii postează și consumă conținut divers, pe toate canalele media sau în mod selectiv, alimentându-și canalele de comunicare, sau nu.

 

Scopul acestei mici analize este de a-ți oferi un reper cu privire la poziționarea brandului tău în mediul digital. Voi folosi o metaforă pe care am preluat-o de la un alt coleg de breaslă, pentru a te a ajuta să tragi o concluzie:

spatiu-the-next-frontier


Ce e de făcut în această situație?


De unde începem?

Răspunsul meu la această întrebare este: începe de undeva.

Un loc bun de unde ai putea începe este chiar mult subestimata presă online.

Să recunoaștem, mulți dintre noi avem emoții atunci când interacționăm cu presa. Ne raportăm la jurnaliști ca la niște profesori ultra-informați, cu prea puțin timp la dispoziție și mult prea greu de impresionat.

Din experiența mea pot spune că sunt cei mai deschiși oameni pe care îi poți întâlni în demersurile pe care le vei parcurge în promovarea brandului tău.

 

Sfaturi de la jurnaliști

Ca să exemplific, i-am cerut ajutorul lui Vlad Andriescu, Editor in Chief la start-up.ro, care de ani buni scrie și vorbește despre startup-uri și tehnologie, al cărui contribuție are o mare însemnătate pentru comunitatea antreprenorială românească actuală.

Am găsit exemplul lui relevant nu doar datorită deschiderii cu care abordează și se lasă abordat de către antreprenori, dar și datorită faptului că nișa pe care se focusează start-up.ro este compusă, în general, de specialiști tehnici care învață business, cu un puternic apetit pentru inovație și, în aceeași măsură, care posedă cunoștințe minime necesare pentru promovarea brandului pe care încearcă să îl dezvolte.

Mesajul lui Vlad este un to-do list pentru cei care își doresc ca brandul lor să apară pentru prima dată în presă, dar și pentru cei care au reușit să marcheze câteva apariții, dar, cu siguranță, mai au de învățat:

 

Pentru startup-urile care vor să intre în legătură cu presa, aș avea câteva sfaturi scurte. Restul se bazează pe noroc, dispoziția jurnalistului și timing.

1. Comunicatul de presă în cazul unui startup este ineficient. Majoritatea comunicatelor de presă sunt șterse de către jurnaliști sau trebuie rescris, ceea ce enervează.

2. Fă-ți prietenii cu jurnaliștii. Dacă sunt din orașul tău, abordează-i la evenimente, dă-le share, dă-le add pe Facebook, urmărește-i pe Twitter.

3. Fă-ți singur o listă cu jurnaliștii pe care-i apreciezi și îi citești.

4. Oferă informații în exclusivitate, înainte de a fi disponibile publice. Dacă dezvolți un startup și mai ai două luni până lansezi, scrie-i unui jurnalist de încredere. Spune-i ce mai faci, cum merge munca și că o să-i dai o informație importantă. Uneori e mai important să ai un jurnalist de încredere, decât 1.000 de contacte.

5. Nu propune același interviu la cinci publicații diferite. Dacă o faci, notifică fiecare jurnalist de acest aspect.

6. Invită jurnaliștii care nu sunt din orașul sau țara ta să lucreze la tine când ajung prin oraș / țară.

7. Dacă folosești mailul, dă mail-uri foarte scurte cu o prezentare mică.

8. Roagă prietenii sau alte startup-uri ca să-ți facă o introducere.

9. Participă la evenimente.

10. Tratează jurnalistul așa cum ai trata și un investitor. Nu are banii investitorului, dar e la fel de greu de convins.

 

Câte dintre cele 10 puncte ai luat în considerare înainte de a aborda un jurnalist?

Cred că puțini dintre cei care citesc acest articol pot spune că 10 din 10. Pentru cei care sunt mai modești, am o veste bună: am ajuns unde am intenționat —acum știm de unde să începem.

 

Ce se întâmplă la case mai mari?

Publicațiile internaționale se confruntă cu o criză de timp și mai accentuată, devreme ce poveștile „curg” 24/7, motiv pentru care insistă asupra simplității.

Spre exemplu, Mike Butcher, Editor at Large la TechCrunch, reia, periodic, discuțiile pe tema importanței de a realiza un pitch cuprinzător.

Abilitatea de a răspunde la întrebări precum „A fost produsul tău creat pentru a răspunde la o problemă?”, „Se aliniază produsul tău cu anumite trenduri încă neexploatate?”, „Sunt relevante aceste informații pentru cititorii mei?” este importantă pentru a lua cea mai scurtă rută de la pitch, la articol publicat.

În plus, la fel ca Vlad, Mike preferă o abordare mai puțin formală (și plictisitoare) și încearcă chiar să convingă publicul său țintă de moartea comunicatului de presă.

Acum că am descoperit câteva sfaturi în materie de abordare a jurnaliștilor, în articolul următor vom vorbi despre design-ul materialului perfect printr-o serie de recomandări de bune practici și exemple concrete, dar și ce să nu faci în procesul de redactare și distribuție a comunicatului de presă, precum și follow-up-ul într-o campanie media.


anna-mariaAnna Maria Radu, Fondator & PR Manager – DigiTales

Anna este fondatoarea DigiTales, un mic hub unde domeniile ei preferate se intersectează: PR-ul, antreprenoriatul și tehnologia.