În Tips & Tricks

Strategia de conținut pentru Social Media – Partea III

strategia de conținut

Continuăm seria de articole despre elaborarea strategiei de conținut cu episodul numărul 3. Dacă până acum am discutat despre definirea identității brandului și cea a publicului țintă, precum și despre componenta socială a comunicării online, în acest articol vom aborda problematica elaborării unui plan editorial, resursele necesare pentru generarea de conținut de calitate, precum și câteva instrumente de măsură și analiză utile pentru a urmări eficiența conținutului publicat.

Planificați conținutul

Crearea unui „plan editorial” vă ajută să generați conținut într-un mod consistent și armonios, cu un impact pe o perioadă mai mare de timp.

În plus, un plan editorial vă ajută să vă îndepărtați de gândirea de marketer, care vrea urmărește obținerea de rezultate imediate, și vă îndrumă către o gândire de editor, care nu se limitează la aduce doar un număr exact de cititori și lead-uri, ci urmărește transmiterea unor informații utile pentru public.

Gândiți subiectele pe care vreți să le abordați în ansamblul lor și aveți în vedere relațiile dintre acestea, astfel încât conținutul să fie abordat gradual. Practic, tot ceea ce publicați în social media se leagă ca într-o rețea complexă, astfel că mesajele trebuie să aibă un nucleu comun, să transmită aceleași valori, aceeași atitudine și să fie redactate în același stil.

Resursele existente

Înainte de a crea conținut nou, asigurați-vă că ați luat în considerare conținutul deja existent al companiei pentru care lucrați.

Exploatarea și valorificarea resurselor existente în procesul de creare de conținut vă ajută să aveți consistență în mesaje și, mai mult decât atât, contribuie la generarea de subiecte noi de discuție, fără a vă îndepărta de la direcția pe care ați stabilit-o

Ce fel de resurse vă pot ajuta în crearea strategiei de conținut pentru social media? Conținutul de pe blogul companie, imagini de le evenimente, videoclipuri, studii de caz, diferite cercetări, e-book-uri etc.

Practic, puteți folosi orice, de la conținut newsworthy – descrie detaliile tehnice sau avantajele/modul de utilizare e unui produs, serviciu sau terminologie, la conținut de tip „problemă/soluție” – recomandă o soluție nouă și îmbunătățită la o problemă existentă în rândul publicului țintă.

Țineți minte că orice conținut nou trebuie să fie în corelație cu cel publicat precedent. Bineînțeles că subiectele abordate pot fi diferite, însă trebuie să existe o continuitate.

De aceea, „planul editorial” amintit anterior este instrumentul ideal pentru a facilita această continuitate și relaționare între conținutul publicat anterior și cele planificate pentru viitorul apropiat.

Poate cel mai important lucru legat de subiectele abordate este faptul că pagina de social media nu este un site de prezentare a brandului. Este un spațiu comun, unde sute sau chiar mii de oameni așteaptă să găsească lucruri de interes pentru ei.

A vorbi majoritatea timpului despre tine și ce faci tu nu este cea mai eficientă cale de a atrage simpatizanți.

Echipa

Indiferent de domeniul în care activează brandul pe care îl reprezentați, un lucru este clar: dacă vreți să aveți conținut de calitate, trebuie să dedicați o echipă acestei activități, pentru că, în ciuda aparențelor, mesajele publicate în social media necesită o muncă destul de complexă:

  • cercetarea este absolut necesară pentru a putea genera mesaje actuale și de interes pentru cei care vă urmăresc. Fiți cu ochii pe presa de specialitate, pe concurență și pe conversațiile dintre membrii comunității create în jurul brandului vostru. Astfel, veți putea să fiți cu adevărat relevanți.

 

  • redactarea – vocabularul folosit e bine să fie ușor de înțeles, dar nu evitați jargonul dacă aveți un public de nișă. Chiar dimpotrivă, folosirea termenilor de specialitate vă va ajuta să vă poziționați ca un lider în domeniul în care activați.

 

Creativitatea a fost și va fi întotdeauna componenta care oferă acel plus de valoare, mai ales în mediul digital, unde sursele de informații sunt atât de diversificate și la îndemână. În acest sens, încercați să dați frâu liber gândirii creative, în încercarea de a oferi o perspectivă unică și originală asupra subiectului abordat.

 

  • designul determină de asemenea gradul de atractivitate a unui conținut publicat în mediul online. Vizualul construiește prima impresie a consumatorului despre brandul cu care interacționează, așa că s-ar putea să aveți nevoie de ajutorul unei persoane specializate.

 

Dacă nu acordați atenție acestui aspect, riscați să creați un conținut valoros din punctul de vedere al informațiilor oferite, însă care rămâne neobservat datorită modului neatractiv de prezentare.

Bineînțeles, forma va fi dictată și de platforma pe care o folosiți, dar colo unde se poate, încercați să exploatați și dimensiunea vizuală a mesajelor publicate.

Măsurare, analiză, evaluare

Un aspect care de multe ori poate ne scapă din vedere, când vine vorba de strategia de conținut, este latura pragmatică a acesteia. „Ce reacții a primit conținutul publicat?”, asta este întrebarea.

Obiectivele SMART nu sunt doar o lecție plicticoasă din manuale, ci reprezintă cea mai utilă modalitate de a urmări rezultatele activităților pe care le realizați. Scopul principal al oricărui mesaj destinat publicului este să fie, înainte de toate, util. Iar prin „util”, înțelegem că satisface o nevoie, fie că vorbim de nevoia de a fi informat, de a rezolva o problemă specifică sau nevoia de divertisment.

Există numeroase instrumente pentru evaluarea și optimizarea politicii de conținut, dar despre monitorizarea comunicării online am mai scris. Câteva dintre cele mai populare astfel de instrumente pe care le puteți folosi sunt HubSpot, mixpanel, Hootsuite sau Sprout Social.

***

Crearea unei strategii de conținut pentru social media presupune alocarea unor resurse dedicate activității de generare și publicare de conținut și monitorizarea constantă a reacțiilor primite. În articolul următor vom continua cu detalii despre câțiva dintre indicatorii de performanță a conținutului în social media.