În Tips & Tricks

Tactici de inbound marketing

Inbound methodology

Am discutat, într-un articol anterior, despre delimitarea conceptuală între marketingul inbound și cel outbound și am subliniat caracteristicile fiecăruia dintre ele, remarcând în fiecare caz avantajele și dezavantajele. Spuneam atunci că specific marketingului inbound este accentul pe conținut și pe relația bilaterală brand-consumator. Vom vedea în articolul de azi care sunt activitățile specifice acestui tip de marketing și care sunt indicatorii de performanță aferenți acestora.

Odată cu evoluția proceselor de comunicare din mediul online s-a schimbat și relația consumatorilor cu brandurile și așteptările pe care aceștia le au vizavi de produsele pe care le consumă și raporturile cu comercianții.

Rezistența în fața discursurilor persuasive este mai mare, la fel și pretențiile față de echitatea relațiilor și transparența tranzacțiilor. Informația primează în detrimentul artificiilor retorice, iar asta a determinat ca acțiunile de inbound marketing să fie din ce în ce mai numeroase. Care sunt cele mai utilizate dintre acestea, vedem în cele ce urmează.

Construirea și gestionarea unui blog de companie

După cum am mai spus, dezvoltarea unui blog de companie poate fi de real folos atât în realizarea obiectivelor de comunicare, cât și a celor de marketing. Comunicarea constantă cu consumatorii, oferirea de informații noi, relevante și utile, dar și interacțiunile cu comentatorii pot face ca o companie oarecare să fie percepută ca expert în domeniul său de activitate, o autoritate credibilă și un lider de opinie. Odată câștigată această poziție, creșterea vânzărilor este doar o consecință firească.

Nu uitați să stabiliți exact pentru cine și de ce faceți blogul respectiv, pentru a vă adapta strategia de conținut publicului țintă și obiectivelor propuse. Crearea unei persona se poate dovedi foarte utilă în acest caz.

Cum știți dacă funcționează?

Există mai mulți indicatori de performanță a unui blog de companie, în funcție de obiectivele stabilite. În principiu, e bine să monitorizați evoluția interacțiunilor – calitativ și cantitativ – generarea de leaduri, timpul petrecut pe diferite pagini.

Realizarea de conținut cu caracter educativ

De la un simplu infografic care ilustrează rezultatele unei cercetări, la un tutorial sau un e-book stufos, toate acestea sunt oportunități de a vă poziționa ca un lider pe piața pe care activați și de genera buzz în jurul brandului vostru.

E recomandat să legați conținutul acestor materiale de produsele sau serviciile pe care le oferiți, nu doar pentru a vă etala cunoștințele și experiența în domeniu, ci pentru a atrage și noi clienți. De exemplu, dacă oferiți servicii de consiliere financiară și puneți la dispoziția oamenilor un e-book legat de unele probleme delicate, oferind răspunsuri clare și bine articulate, dar cu un caracter general, sunt șanse mari ca cei vizați de acel mesaj să apeleze la voi pentru soluții specifice la problemele lor.

Cum știți dacă funcționează?

În principiu, urmăriți numărul de descărcări sau accesări, după caz, reacțiile în mediile sociale și mai ales leadurile generate și numărul celor care au făcut o acțiune concretă (s-au abonat la un newsletter, au trimis un e-mail cu întrebări suplimentare, au solicitat o întâlnire, au făcut o achiziție etc.).

Prezența în social media

E aproape finalul lui 2013 și rețelele sociale nu dau semne că s-ar „ofili” prea curând. Comunicarea a intrat deja pe o traiectorie unde se simte în largul ei și sunt șanse mici să se întoarcă din drum prea curând. Așa că nu mai aveți niciun motiv să bateți pasul pe loc. Încercați să vă faceți simțită prezența acolo unde este și publicul vostru, dar nu o faceți sporadic și aleatoriu, ci doar după ce veți fi stabilit în prealabil o strategie concretă de promovare, cu obiective clare și specifice.

Publicați conținut constant și de calitate, promovați-l prin mijloacele puse la dispoziție de fiecare platformă și nu uitați să inserați din când în când și câte un call to action. Prezența pe social media, în sine, nu ajută cu mare lucru din perspectivă de marketing, dacă nu amintiți din când în când oamenilor să intre pe site, să citească un articol de pe blog sau să se înscrie într-o promoție.

Asigurați-vă că cei care vor da click vor avea o experiență plăcută pe site: personalizați landing page-urile și oferiți-le ceva în schimb pentru efortul depus: o animație drăguță, un mesaj amuzant, o vorbă bună sau, pentru cei mai pragmatici, un voucher sau un cupon de reducere.

Mai mult decât atât, exploatați la maxim posibilitatea de a oferi suport clienților voștri. Răspundeți-le la întrebări, colectați feedback și rezolvați-le problemele. Nu numai că le veți câștiga aprecierea și respectul, dar cel mai probabil că vor și împărtăși această experiență.

Cum știți dacă funcționează?

Din nou, e important să urmăriți, dincolo de interacțiunile de pe rețelele sociale, leadurile generate și comportamentul celor care au ajuns pe site. Nu omiteți să monitorizați și activitatea de client support, solicitările primite, problemele rezolvate, cheltuielile făcute în acest sens și să le raportați la aceeași activitate, făcută însă la sediu, cu personal dedicat.

E-mail marketing

Da, știm, nu mai sună deloc cool și trendy, dar e încă eficient și va mai fi, atât timp cât oamenii vor avea o adresă de e-mail pe care o folosesc zilnic. Newsletterele reprezintă încă o metodă potrivită de a determina oamenii să acceseze un link, dacă sunt construite în jurul nevoilor și așteptărilor clienților, și nu în jurul brandului. Personalizați conținutul în funcție de traseul anterior al userilor pe site, apelați la targetarea comportamentală și construiții calls to action atrăgătoare, dar nu agresive.

Cum știți dacă funcționează?

În cazul e-mailurilor, e simplu. Urmăriți cine a accesat paginile dorite în urma mesajului trimis și comportamentul de pe site. Nu vă amăgiți cu numărul vizitelor, dacă cei care au ajuns pe pagină au și părăsit-o după câteva secunde, la urma urmei, sunteți oameni de marketing și vă interesează ca procesul de comunicare să se finalizeze cu o tranzacție, nu cu un spike în Analytics.

Aplicații mobile

Aplicațiile utile, care oferă informații relevante și fac viața consumatorilor mai ușoară sunt mană cerească pentru orice brand. Apelați la elemente de gamification, puneți accent pe experiența utilizatorilor și oferiți-le gratuit.

Cum știți dacă funcționează?

Există o serie de indicatori de performanță a aplicațiilor mobile. În principiu, e bine să monitorizați nu doar numărul de descărcări ale aplicației, ci și rata de retenție, modalitatea și contextul de utilizare a aplicației respective.