În Tips & Tricks

Tactici online pentru atragerea clienților

tactici marketing

Dintre toate cuvintele spuse marketerilor, „buget” creează cel mai des emoții, mai ales atunci când e urmat de adjectivul „mic” sau precedat de englezescul „low”. Astfel, oamenii responsabili cu promovarea afacerilor noi pe piață devin un fel de magicieni care ar trebui să pornească motorul acestora fără combustibil. În lipsa unui buget considerabil, să identifici tactici pentru atragerea clienților este de multe ori o chestiune de ingeniozitate. Și totuși, nu este imposibil.

Atragerea de clienți este una dintre cele mai mari provocări, mai ales atunci când lucrați pentru afaceri mici, aflate în faza de debut. Concurența, reticența publicului și presiunea de a amortiza investiția sunt doar câțiva dintre factorii care vă fac viața mai grea decât de obicei. Însă ca orice altă problemă, și aceasta are o soluție. Există o multitudine de tactici online, nu foarte costisitoare, care vă pot ajuta în încercarea de a atrage publicul către produsul promovat. Vă vom detalia câteva dintre acestea în cele ce urmează.

1. FAQ și Q&A

Una dintre metodele ingenioase pe care mulți le pierd din vedere când vine vorba de strategia SEO este construirea unei pagini de FAQ foarte bine optimizată. Avantajul acestor pagini este că permit inserarea unui conținut foarte relevant pe anumite cuvinte cheie, fiecare întrebare menționată tratând o problemă specifică. Astfel, pagina respectivă vă va ajuta să deveniți mai vizibili, iar dacă răspunsurile articulate sunt atrăgătoare, sunt șanse mari ca cei ajunși acolo în căutarea unor soluții să apeleze chiar la produsul promovat de voi pentru rezolvarea problemelor cu care se confruntă.

O altă tactică foarte eficientă în ceea ce privește optimizarea conținutului de pe site este crearea unei pagini de întrebări și răspunsuri (Q&A), spațiu în care utilizatorii să solicite soluții la anumite probleme sau să ceară diverse informații, iar voi să le oferiți răspunsuri. În acest caz însă, este foarte important să existe o persoană care să modereze cu atenție conținutul publicat de utilizatori.

În ambele situații, pentru rezultate optime, e recomandat să depășiți limbajul „de lemn” caracteristic acestor pagini. Fiți creativi, formulați întrebări și răspunsuri specifice, cu conținut de calitate și informații relevante. De asemenea, ar fi bine să schimbați denumirea acestor pagini cu niște titluri mai atrăgătoare, cei mai mulți utilizatori care ajung pe un site fiind reticenți la a accesa aceste două pagini, așteptându-se să găsească aici formulări standardizate și soluții nepersonalizate.

2. Prospectarea rețelelor sociale

Căutați pe Twitter, Facebook și pe bloguri conversații în funcție de anumite cuvinte cheie. Acestea pot fi termeni specifici industriei în care activați sau chiar nume de branduri concurente. Utilizatorii rețelelor sociale obișnuiesc să adreseze întrebări prietenilor atunci când se confruntă cu o anumită problemă sau doar să își exprime nemulțumirile.

Astfel, veți putea să le oferiți chiar voi soluția. Nu vă rezumați la a le da un simplu link sau, mai rău, numărul de telefon de la Relații Clienți, ci intrați în discuție cu ei în privat și nu abandonați conversația până nu reușiți să le fiți de real folos, cu riscul că aceasta ar însemna să le recomandați un brand concurent, dacă produsele voastre nu sunt ceea ce ei caută. Cu siguranță vor aprecia și, cu prima ocazia când vor avea nevoie, vor apela la produsele voastre.

3. Abordați liderii de opinie

Una dintre tacticile cele mai eficiente, atunci când vreți să cuceriți un public care nu vă cunoaște, este să atrageți liderii de opinie ai comunității respective. Identificați care sunt acele persoane în care membrii comunității au încredere, documentați-vă despre ei,  analizați modul în care au mai scris despre alte produse și găsiți cea mai bună cale de a îi aborda. Asigurați-vă înainte de toate că produsul vostru este unul care se potrivește profilului lor.

Este esențial, pentru ca această tactică să funcționeze, ca produsul pe care îl promovați să fie cu adevărat bun și să se diferențieze de concurență. În caz contrar, o recenzie sinceră venită de la un om cu greutate, în care slăbiciunile produsului primează, ar putea să pună în primejdie o afacere aflată la început.

4. Încercați-vă norocul la loteria viralelor

Niciun mesaj nu e mai puternic decât unul care circulă firesc, de la sine, pentru că e considerat de interes, amuzant sau pur și simplu diferit. Astfel, dacă aveți un produs în care identificați măcar un element cu potențial de viralitate, merită să încercați să îl puneți în valoare și să îl eliberați în mediul online. Dacă ați cercetat bine mediul și publicul, iar mesajul este formulat adecvat, aveți toate șansele să devină viral și să vă aducă noi clienți.

Iar dacă lucrați chiar în aceste momente la lansarea unei afaceri, încercați să faceți din lansare un eveniment memorabil, să devină ea însăși virală. O lansare memorabilă poate fi precedată de o campanie ingenioasă de teasing, poate însemna un eveniment inedit sau, dacă bugetul este insuficient pentru un eveniment de amploare, puteți apela la realizarea unui site de prezentare interactiv sau chiar a unei aplicații mobile interesante. Dacă identificați acel quelque chose necesar atragerii atenției, afacerea pe care o promovați ar putea porni în trombă.

5. Atrageți-i prin conținut

Poate fi un whitepaper, un ghid, un e-book sau un infografic cu rezultatele interesante ale unei cercetării de piață. Depinde foarte mult de industria în care activați și de modul în care vreți să vă poziționați. Și să nu credeți că dacă nu activați în domeniul educației, nu aveți ce publica. Fiecare nișă are tainele sale și oamenii interesați de-abia așteaptă să le afle, trebuie doar să identificați acele informații care ar fi de interes pentru publicul vostru.

Costurile pentru un astfel de produs sunt foarte mici, iar câștigurile pot fi considerabile. Este important să tratați publicația respectivă cu seriozitate, cu atenție la documentație și la design, căci ea vă va reprezenta.

6. Abordați-i personalizat

Felicitări, dacă ați urmat sfaturile de mai sus, probabil că ați câștigat deja primii clienți! Nu vă bucurați însă prea tare, deoarece greul de-abia începe. În faza de început a unei afaceri, rata de abandon este foarte mare, dacă după prima achiziție uitați pur și simplu de clienți.

Este recomandat să încercați să îi transformați încă de la început în ambasadori de brand. Partea bună e că efortul necesar pentru a reuși acest lucru nu e prea mare, de cele mai multe ori gesturile simple făcând diferența.

Spre exemplu, le puteți trimite câte un e-mail personalizat în care să le mulțumiți pentru încrederea acordată, poate chiar un bilet scris de mână; eventual oferiți-le și un cadou simbolic. Este important ca acest prim contact să fie cât mai inedit, pentru a vă asigura că o să le rămână întipărit în memorie și, mai mult decât atât, că vor vorbi despre asta și apropiaților.