În Tips & Tricks

Tehnici de creare a animațiilor

tehnici animatie

Ne bucurăm de efectul animațiilor, dar rareori ne întrebăm cum sunt acestea realizate. Tehnicile de creare a animațiilor sunt complexe, diverse și au evoluat mult de-a lungul timpului. În cele ce urmează, vom prezenta patru mari categorii în care sunt împărțite animațiile.

1. Animațiile bazate pe desene realizate manual

  • Animația tradițională

Animația tradițională  sau cea realizată prin stop motion, utilizând desenul, a fost cea mai folosită în filmele din secolul XX. Fiecare cadru al acestui tip de animație este o fotografie a câte unui desen creat întâi pe hârtie. Pentru a fi redată iluzia mișcării, fiecare desen are, în mod obligatoriu, câte o mică diferență față de cel de dinainte. Desenele sunt copiate pe foi transparente, iar apoi sunt colorate. Foile cu desenele finale sunt fotografiate una câte una şi încadrate într-un film panoramic.

  • Full animation

Full animation se referă la la procesul de redare a unui film de animație cu o claritate superioară, utilizându-se detaliile minuțioase în crearea desenelor. Acestea pot fi realizate în mai multe stiluri, de la cele realiste (Walt Disney: Frumoasa și Bestia, Regele Leilor etc.), precum și într-un stil mai animat, caracteristic celor de la Warner Bros.

  • Animațiile limitate

Animațiile limitate folosesc mai puține detalii și o puternică stilizare a desenelor, precum și metode de creare a mișcării.

2. Animațiile cut-out

  • Rotoscoping-ul

Rotoscoping-ul este o tehnică prin care creatorii de animații urmăresc mișcări reale, cadru cu cadru. Filmul poate fi ca o sursă din care se folosesc secvențe transformate în desene. Această tehnică a fost patentată în 1917 de către Max Fleischer.

  • Acțiunea reală/animația

Acțiunea reală/animația este o altă tehnică prin care desenele realizate manual sunt combinate cu secvențe de interpretare actoricească.

3. Animațiile bazate pe modele sau stop motion

  • Animațiile cu figurine sau păpuși

Animațiile cu figurine sau păpuși sunt create cu ajutorul acestor obiecte care interacționează între ele într-un mediu construit special. Păpușile dețin un mecanism care le ajută să stea în diferite poziții sau să se miște. Din această categorie mai face parte și Puppetoon, o tehnică dezvoltată de George Pal, prin care sunt folosite păpuși diverse, pentru diferite cadre.

  • Animațiile realizate cu ajutorul figurinelor din plastilină

Aceasta presupune filmarea unor modele tridimensionale. Materialele utilizate pot include plastilină, lut sau sârmă, de fapt, orice material care poate fi îndoit şi modelat. Păpușile sunt poziționate și filmate, apoi repoziţionate foarte fin şi filmate din nou. Aceste fotografii vor fi puse împreună, ca o bucată de film și va da impresia de modele în mișcare.

  • Animația model 

Animația model este realizată din mixaje, efecte mate, ecrane împărțite, angajate pentru a amesteca personajele sau obiectele din stop motion cu actori reali.

  • Animația bazată pe obiecte

Animația bazată pe obiecte este destinată utilizării acestora în procesul de stop motion ca oponente ale efectelor speciale create. Inclusiv indivizii reali pot fi transformați în personaje din stop motion, datorită tehnicii numită pixilation.

4. Animațiile create pe calculator

  • Animațiile 2D

Sunt create sau editate pe calculator folosindu-se bitmap-uri grafice sau vectori. Animațiile 2D au multe aplicații, incluzând animația flash, prezentările animate în PowerPoint sau animațiile-analog.

  • Animațiile 3D

Acest tip de animație este modelat și dirijat digital de către animator. Realizatorul începe procesul prin crearea unei machete 3D pe care să o dirijeze, reprezentând decorul sau un obiect. Macheta poate avea multe ochiuri care, plasate geometric, formează noduri și se construiește un schelet intern digital numit armătură, folosit pentru a putea fi controlate înălțimile acesteia.

Acest proces se numește echipare și poate fi programat prin mișcarea cadrelor-cheie. Pot fi aplicate în etapa de dinamizare și funcții matematice, detalii simulate, precum blana, părul sau alte elemente.

Animaţiile create pe calculator au devenit mai accesibile din punct de vedere financiar şi mai uşor de folosit decât animaţia tradiţională. Astfel se explică faptul că filmul de animaţie creat pe computer, „Toy Story”, a avut costul de producţie de 30 de milioane de dolari şi 110 de membri implicaţi, faţă de „Lion King”, care a fost creat în mod tradiţional şi a costat 45 de milioane de dolari, fiind implicaţi în jur de 800 de membri.