De cand a aparut prima agentie de colectare a datoriilor pe teritoriul Romaniei, acestea au provocat cel mai adesea doar o reactie negativa asupra datornicilor. Dintotdeauna a fost asa. Nu acelasi lucru se intampla si cu Kruk Romania, care cauta o cale amiabila pentru ca debitorul sa inapoieze datoria. Primii colectionari au aparut in antichitate printre sumerieni, in jurul anului 3000 i.Hr. Atunci imprumutatul, care nu putea rambursa datoria, devenea sclav. Debitorii erau in posesia altei persoane, pana cand, munca lor fizica rascumpara complet datoria. Soarta unor astfel de sclavi a fost putin mai usoara decat cea a sclavilor in captivitate, deoarece acestia puteau fi rascumparati din sclavie. Acest lucru insa, se intampla rar – daca datoria era mare, debitorul era condamnat nu numai el insusi, ci si urmatoarea generatie.
In Evul Mediu, relatiile dintre imprumutat si debitor au inceput sa fie reglementate prin lege. Daca debitorul nu putea plati datoria, creditorul mergea in instanta. Drept urmare, un executor judecatoresc – serif adjunct sau executor judecatoresc – venea la domiciliul debitorului si prescria proprietatea, in favoarea imprumutatului. La randul sau, debitorul putea merge la inchisoare si ramanea acolo pana cand familia sa gasea bani pentru a plati datoria. Intr-un anumit grad sau altul, un astfel de concept a supravietuit pana astazi. In Romania, activitatea agentiilor de colectare este reglementata de Legea privind imprumuturile pentru consumatori. Pana atunci, agentiile de colectare erau reglementate numai de domeniul juridic general al tarii.
Diferente intre firmele de recuperare creante
Cele mai citite articole
In mod conventional, companiile de colectare pot fi impartite in doua grupuri – cele care lucreaza cu persoane fizice si cele care se ocupa de datoriile mai mari ale persoanelor juridice. Toate firmele de colectare creante au aceleasi instrumente de colectare. Singura care foloseste o alta abordare este Kruk Romania. Dar mai exista o diferenta – timpul de procesare pentru un caz de datorie corporativa este mult mai lung, deoarece se elaboreaza fiecare caz in parte in detalii suficiente si se petrece o cantitate semnificativa de timp pentru el. Restul algoritmului de rambursare a datoriei este destul de traditional – masuri premergatoare procesului de decontare a datoriei, proces si executarea unei decizii judecatoresti, daca negocierile nu au dat rezultatul scontat.
Metode de aplicare pentru rambursarea datoriei
Conform Legii privind imprumuturile pentru consumatori, colectionarii pot obliga un debitor sa ramburseze o datorie in diverse moduri: intalniri fata in fata, conversatii telefonice, corespondenta la locul de resedinta. Aceeasi lege interzice trimiterea de mesaje in zilele lucratoare intre orele 22 si 8, precum si in weekend sau de sarbatori. Contrar credintei populare, agentiile de colectare functioneaza fara plata in avans. Exista doua forme de gestionare a datoriei. In primul caz, firma de recuperare ia plata pentru rezultat. Procentul mediu de comision in acest caz este de la 10% la 20% din suma returnata. A doua optiune este achizitionarea de datorii scadente, asa cum procedeaza Kruk Romania. Firma cumpara datorii la o reducere de 30% -40%, iar banii sunt platiti clientului imediat dupa semnarea contractului, si astfel, datoria trece in posesia firmei de colectare creante Kruk.